Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#279089
Vindrutespolaren på min 855 -96 har "fått tokspel" och pumpar oavbrutet !
Det började med att intervalltorkaren slutade fungera, dvs när jag slog över till intervall-läget stannade torkaren direkt, utan att gå tillbaka igen. Vanlig tork funkade dock. Mindre problem, man kan ju hålla intervallet själv.
MEN, igår började plötsligt spolaren spruta för fullt, och slutade inte vad jag än gjorde. Den gav inte upp förrän jag dragit ur säkringen, vilket f.ö också kopplade ur tutan. Att låta gå tort gör väl bara att pumpen brinner.

- Nån som har ett tips ?? tacksam för svar.
#279095
Låter som att din torkarspak har gett upp, kan vara kortis i spaken, därför den spolar hela tiden, testa ta bort kontaktstycket som går till spaken och sätt i säkringen igen, spolar den inte då så testar du sätta i kontakten till spaken igen, börjar den spola igen så äre bara byta spak=)
#279236
kolla att koppla ur strålkastar torkarna ( framme vid lamporna)
har läst att dom kan ge "bakström" som ger konstiga fenomen med spolare som vägrar sluta spola !

/emwtur
#280784
tack för tips !
Första försöket med spaken gav tyvärr inget, kopplade ur båda kontakterna utan resultat.
Ska pröva nr 2, strålkastarspolarna, om jag bara kan hitta kontakterna ! Det är ju en djungel av skitiga sladdar & kontakter där, har kollat i Haynes manualen utan att bli klokare på vilken kontakt det är.
- Får väl rycka en i taget å se vad som händer... !
återkommer med rapport.
#280866
Hej jag har haft ett liknande konstigt fel på min S70-98. det började med att ena strålkastartorkaren pajade. Jag köpte en på en bilskrot och skruvade i den.
Det som hände då var att så länge som strålkastartorkarna gick så spolade det samma tid.
När jag felsökte kom jag på att strålkastartorkarna har en konstant + och - matning och får en "start"puls som är samma som spolningen. Alltså lyft av torkarspaken mot ratten.
När man släppt spaken går torkarmotorn till en inbyggd brytare kommer till ett stoppläge och stoppar motorn.
För att förhindra bakström skall det sitta en diod inuti torkaren och när jag kopplade ur den bytta stråklastartorkarmotorn fungerade spolningen normalt igen.
Förmodligen var denna diod trasig, (ledde ström åt båda håll)
För att lösa problemet skarvade jag i en diod på kabeln som ger "startpulsen" till den bytta strålkastartorkarmotorn och ny fungerade allt OK.
Försök att koppla ifrån en strålkastartorkarmotor itaget och se vad som händer. :D
#280964
Japp,
strålkastartorkaren är åtminstone en del av problemet.
Hittade efter nägra försök kontakten, och när jag kopplade ur höger strålkastartorkare (som f.ö funkat lite sisådär tidigare, men vem bryr sig om den torkaren egentligen...?) så slutade det forsa ur vindrutespolarna.
Vindrutespolare och torkare funkar igen, men inte intevalltorkaren. Slår jag på den tvärstannar torkarna,mitt på rutan.
Började försöka plocka ur strålkastartorkarmotorn, men gav upp för dagen efter att ha konstaterat att jag måste riva både strålkastaren och en del av luftkondotioneringen (tror jag det är) som sitter i vägenför att få ut eländet.

Tror att bilen går igenom besiktningen utan strålkastartorkare, så jag funderar på att låta det vara för stunden, och först höra om besiktningen har några större anmärkningar. Det kanske får bli ett sommarprojekt...
Vet inte om jag förstod alla delar av senaste inlägget, men undrar ändå över om någon kan ha en förklaring till varför intervalltorken inte funkar, och vad man gör åt det ?

/en bil är aldrig en investering, bara ren konsumtion...
:shock:
#281161
Har du kollat att alla säkringar är hela?
Är det torkaren till framrutan du har problem med? isf om alla säkringar är hela är nog
brytaren i spaken för torkaren sim sitter på rattstången förmodligen kass.
Eller torkarmotorn själv.
#285203
Jag råkade ut för samma sak mina "spolare" hängde sig, jag hade tvättat bilen och fyllt på spolarvätska för den var helt slut, hade tidigare bytt blad men inte testat dem så jag tänkte kolla dess funktion och fick en trevlig överaskning spola väl i ett par minuter innan jag fick chans att stanna.

men jag har löst det, tydligen är min 1 åriga som delskyldig, han har (har jag fått reda på efter förhör av sambon) tagit tag i lykttorkarbladet och dragit ner det nedanför spolstycket på lycktan flera gånger och hon hade rättat till det efter honom.

Det jag gjorde var att ta bort båda kontakterna till upptill på lycktan och och sedan prova jag och det funka bra men sedan när jag satte i dem igen funja det inte men då kolla jag och såg min sons rackartyg (som sambon missat) och efter att jag satte den rätt och tog i och ut kontakten igen så funka det bra.

bilen är för överigt en xc 70 98

jag hade inte börjat i denna ända utan denna tråd så TACK!
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]