Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av orn
Hej.

Jag har problem med bilen och ska försöka gå igenom hela händelseförloppet.

Det började med att jag köpte en 855 glt -93 och märkte redan på vägen
hem från säljaren att den ryckte till då och då när jag växlade upp/ner och
trampade ned gasen.

Jag bytte lmm och tändstift och det gick konstigt nog till sig.

Bilen fungerade när jag igår åkte en kort sträcka på ca 100meter, tur och retur
förrådet. Men idag gick det inte lika bra.

Bilen vill inte starta mera. Den gick igång i ca 1 sekund, sen ville den inte mer.
Startmotorn snurrar, men det verkar inte som den vill tända.. ungefär var 3 sekund
så tänder den till men inget resultat.

Körde slut på batteriet 2 ggr, sen började felsökningen.

Jag har läst av felkoder men fick 1-1-1 på Sockel A2 / A6 , jag har kollat alla
vacuumslangar, kollat alla jordpunkter, tjejen har fått lyssna på bensinpumpen
som verkar "låta" när jag vrider tändningen, så nu står jag här som ett fån, med
0 koll på bilar överhuvudtaget.

Jag lämnar helst inte in bilen då det gissningsvis blir dyrt så därför vänder
jag mig till er och hoppas att någon aning om vad det kan vara.

/orn.
av *pettson*
Om du gör en sökning på problemet hör i forumet så hittar du också lösningen på problemet. Lösningen är mycket enkel :wink:
av orn
Halloj, det gick undan.

Tro mig, jag har sökt och sökt, jag har tom varit inne på din sida pettsson och smygit runt. Det enda jag kommit fram till idag är bränslepumpreläet, men jag tycker inte att pumpen ska fungera om det är trasigt, det "drar" när tändningen vrids, dvs klickar till.

Så peka mig gärna till rätt forum inlägg så är jag mycket tacksam.

:D
av greenbay
Det kan vara de hudrauliska tryckarna som "pumpat upp sig". Har hänt med våra 2 tidigare 850.
Det som gäller är att cranka så länge du vågar, gärna med huven öppen, så att någon kan känna på starten ifall den blir varm. Det kan ta upp mot en minut av crankande innan den börjar tända.
Om du har motorvärmare, koppla in den innan, det handlar om att få oljan i tryckarna, att tryckas ut igen, detta går lättare om oljan är varm.
OCH!! Kör lite längre nästa gång, undvik att: "flytta bilen lite bara".
Håll ett öga på starten och cranka på...
/greenbay
av orn
Halloj. Jag har sökt och jag har funnit. Följande beskrivning borde ta hand om problemet.

En funderation bara innan jag kör igång, vars sitter spridarkontakterna som ska lossas i steg 1? Någon som har en väldigt bra beskrivning.

1:Lossa spridarkontakterna..
2: Full gas och kör lite på starten..
3: Demontera tändstiften och använd en oljekanna, klunka i två tre tag i varje tändstiftshål. OBS.. oljan ska ned i cylindrarna, det räknas inte att man lyckats att klunka ned olja i tändstiftsbrunnarna.
4: Återmontera tändstiften..
5: Ge full gas och mal igen med starten. Bilen kan tända till men bry dej inte om detta.
6: Bilen bör nu gå betydligt tyngre på starten, efter att ha malt ett tag så slutar du.
7: Återmontera spridarkontakterna.
8: Starta, bilen kan nu tända lite ojämt, håll bilen på gas så kommer den att tända som den ska. Bilen kommer även att ryka blått en del men det slutar snart.
9: När bilen går som tänkt så kör den nu med betydligt HÖGRE VARV än du brukar. Kör den några mil. Detta för att röra lite på kolvringarna så att sotet släpper.
10: Kör den sen som vanligt..
av dalldall
ur med stiften, bort med säkringen till pumpen, kör på starten tex 20 sek några gånger. har gjort det åtskilliga gånger på vår 850 93, nångång 95-96 kom nya utförande på tryckare som inte skall tappa oljan!
av *pettson*
dalldall skrev:ur med stiften, bort med säkringen till pumpen, kör på starten tex 20 sek några gånger. har gjort det åtskilliga gånger på vår 850 93, nångång 95-96 kom nya utförande på tryckare som inte skall tappa oljan!
Dom gamla pumpar inte upp sej för mycket .. och dom tappar inte trycket heller. Skillnaden mellan dom gamla och dom nya tryckarna är att hålet för oljan är nåt lite större så det inte blir svagt ventiltick under uppvärmningen. I övrigt är dom likadana.
Bilen startar lika perfekt med punkterade tryckare som med fullt uppumpade utan problem, hydrauliken fungerar inte riktigt som man tror i en tryckare. Det är inte tryckarna som är problemet. VORE det problemet skulle man inte kunna åtgärda det hela med lite olja i varje cylinder som man enkelt gör..
av greenbay
Nu får du nog förklara igen vad du menar. Skulle ringarna fastna om man kör en kortare stund???? Är det inte snarare på det viset att motorn när den är kall får ett högt oljetryck, som "trycker upp" tryckarna. Vilket innebär att ventilerna står ngt öppna.
Det händer aldrig när motorn är varm och man flyttar den??
Jag hävdar fortfarande att det bror på tryckarna, och grundorsaken anser jag är att övertrycksventilen inte hinner med/ kärvar under de 3-5 sekunder det tar att t ex backa ut bilen ur garaget. Det sk gräsklipparfelet...
/greenbay
av *pettson*
greenbay skrev:Nu får du nog förklara igen vad du menar. Skulle ringarna fastna om man kör en kortare stund???? Är det inte snarare på det viset att motorn när den är kall får ett högt oljetryck, som "trycker upp" tryckarna. Vilket innebär att ventilerna står ngt öppna.
Det händer aldrig när motorn är varm och man flyttar den??
Jag hävdar fortfarande att det bror på tryckarna, och grundorsaken anser jag är att övertrycksventilen inte hinner med/ kärvar under de 3-5 sekunder det tar att t ex backa ut bilen ur garaget. Det sk gräsklipparfelet...
/greenbay
Du får hävda det. Enklaste sättet att lösa problemet är att skvätta i lite olja i förbränningsutrymmena. På grund av kalla förbränningsrum så kondenserar bensinen på stålet och därmed löser det upp oljan som ska täta, naturligtvis kondenserar inte bensinen vid varm motor. Vid kallstart har du dessutom extra bränsletillskott som inte gör det lättare. Oljan du skvätter i tätar åt kolvringarna igen tillfälligt och då får du upp kompet igen. När du fått det får du värme och då saknas bara gnistan. Sen startar det så fint..
Huvudproblemet är att kolvringarna är lite väl svaga i sitt utförande hursomhelst. Bilar som körts väldigt snällt sotar faktiskt även igen i ringlandet och det gör att kolvringarna KAN fastna i det läge dom befinner sej i när kolvarna är varma. Alukolvarna sväller ordentligt som bekant. Det här problemet är ytterst vanligt på opel, saab, ja alla som har gm´s *ecotec* motorer ,(den varianten räknas vitblock med till i början trots att det inte är nån gm produkt). Iden att häva i lite olja fick man lära sej på gms kurser. OCH det fungerar likadant på volvomotorerna.
Tryckarna är konstruerade för att INTE kunna sträcka sej för långt, dom är inte tillräckligt starka hydrualiskt för detta. Dom har dessutom bruten oljetillförsel så fort dom börjar jobba och inte står mitt för hålet. Det står alltså inte konstant oljetryck mot dom. Men som sagt.. nästa gång du råkar ut för det. Gör som jag beskrivit, det fungerar direkt.

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]