Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
Jag har blivit erbjuden en 850 till inbytespriset (15000) av en arbetskamrat som skulle byta bil och undrar helt enkelt om det kan vara ett rimligt pris? Bilen nybesiktigad ser bra ut och är servad som den ska, nuvarande ägare har alltid lämnat in bilen för reparationer och service på Volvo eller en lokal bilverkstad (som jag litar på till 100%). Den har gått 27000mil har 125kw motoreffekt drag och manuell låda.
Edit, ändrat rubriken då nya frågor tillkommit.
Senast redigerad av 2 LarsBd, redigerad totalt 0 gång.
av Uninium
Tycker det bara är att slå till på det priset!

Men somsagt,kamremmen ska vara bytt vid 24000mil normalt.
Men eftersom du skriver att all service är gjord på den så borde det
vara fixat.

Men kolla under om det är nått läckage mellan motor/låda som är rätt vanligt.
av LarsBd
unlock26 skrev:om det är nått läckage mellan motor/låda som är rätt vanligt.
Om man antar att det finns ett läckage där vad skulle det kosta att fixa på verkstad alternativt om man gör det själv?
Är det motor eller lådan som brukar läcka?
Om 15000 är ett bra pris vad är ett normalpris?
av Uninium
Det är packboxen vid vevaxeln som ger upp,som sitter bakom kopplingen.

Packningen kostar mellan 150-200kr,byter du kopplingen så kostar ett kit på volvo strax över 2000kr om jag inte
minns fel,men finns billigare på tex skruvat.se.

Kostnad för bytet på volvo brukar ligga på 7000kr+ det är ju lite olika där på priset.
Men det är dyrt...
Går ju att komma undan billigare på mindre verkstad eller hos nån hemmapulare.
av LarsBd
Jahaja 7000+ det var dyrt, då blir det till att göra det själv om det nu skulle läcka för 200kr + en hög barnförbjudna svordommar är ju överkomligt.
av LarsBd
Bilen i fråga hade fortfarande samma ägare häromdagen då den besökte ett vajerräcke och blev inlöst av försäkringsbolaget för 22000. Han har dock ett mindre förråd av 850GLT och erbjöd en röd matt 93:a istället för ca 3000kr där båda yttre drivknutar samt kylaren är pensionsmässiga. Bilen har någon form av ac med en äldre typ av kylmedel i som enligt uppgift ska fyllas på. Jag förmodar att kylmedlet inte bara förintas utan att det läcker någonstans och frågan om det är ekonomiskt vettigt att renovera systemet med byte av kylmedel, eller kan man få ett sådant system tätat och påfyllt någonstans (Dalarna) utan att behöva byta medlet?
Kollade priset på drivknutar hos Meca och de ville ha ca 2500kr. Enligt uppgift har biltema knutar för ca 1000kr, är biltemas knutar användbara om man ska ha bilen kvar 5-10 år? Skroten är det ett alternativ eller finns det andra ställen att hitta drivknutar?
Finns det andra vanliga fel på just glt 93:or?
av Redlös
Biltemas drivknutar har inte sämre kvalite än nån annan, bara ett mycket bättre pris. Vad gäller AC:n så är det nog bäst att lämna in till nån som utrustning att läcksöka med. Brukar inte kosta många hundringar att få reda vad som är fel. Bor du i närheten av Mora så kan jag rekommendera Morkarlby El för felsökning av AC:n, duktiga och billiga.
av Arnold
Visst är det väl så att ingen längre får fylla på den gamla typen av kylgas. Troligen är det väl så då att ingen har den galma typen av gas kvar. Fyller man på av den nyare kylgasen i ett gammalt AC-system så läcker packningarna. Att renovera eller kontertera ett AC-system brukar bli dyrt.

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]