Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av killerwale
har försökt få reda på ett par saker
har en drivaxeldamask som är trasig vill veta vad folk tycker om sk delbar damask
hittade även nått om töjbar damask vad tycker ni om dessa och vart finns dom att köpa kollade på nätet men hittar inga i på hemsidorna
så undran är kan man använda något av dessa och och att det håller eller ?
Användarvisningsbild
av emwtur
har inte delbara damasker försvunnit från marknaden?
har för mig dom var poppis för 25år sedan, men höll så dåligt att dom försvann från marknaden ...
/emwtur
av killerwale
ok då finns inte delbara då men
läste nått på nätet om töjbara dvs i ett "mjukare" gummi
någon som vet nått om dessa?
av Volvo_740_GLT
Delbara dammasker finns fortfarande och dom håller bättre nu än förr
Användarvisningsbild
av Sparkz
Grejen är att om man har kört med trasig damask har det kommit in en massa grus i knuten så man vill ta isär och tvätta ur den ändå. Då försvinner meningen med delbara/töjbara damasker. Det är bara om man upptäcker torrsprickor eller ett litet hål som det kan vara idé.
Användarvisningsbild
av hisingislandman
Jag har också en skadad drivaxeldamask. Verkar rätt besvärligt att byta den. Var finns dom där töjbara eller delbara damaskerna? Nån som vet?
av dalldall
det är ju lätt att ta av drivknuten så varför fundera på töjbar? med en beskrivning så klarar även en ovan gdsare av det! där jag handlar har dom slopat delade för att majoriteten inte klarade av att limma ordentligt, till en töjbar behöver man en kon, den kostar väl en del? men hittar man en delbar och bara limmar ordentligt och inte får fett i delningen funkar dom bra!
av *pettson*
Som det tidigare är sagt: Har din befintliga knuts damask gett upp och gått sönder så ska du ändå återfetta EFTER det att knuten är kontrollerad så inget skräp kommit in i den. Naturligtvis kan du inte se fint fint damm och då naturligtvis måste du ÄNDÅ fetta om knuten för att veta säkert. Fettar du om den finns ingen genväg utan ALLT ska ur, naturligtvis i möjligaste mån, det är inte livsviktigt om en halv tesked blir kvar längst därinne men ändå.. För att det ska kunna hända så måste knuten bort utan knussel. Att använda delbar eller töjbar damask är egentligen en nödåtgärd. Alltså ingen permanent lösning. Det finns ETT undantag och det är att det säljs inte lösa damasker till alla bilar. Dom få som inte har tillgång till sånt använder man alltså universal till. Sen finns det naturligtvis en o annan verkstad som gärna debiterar för ett normalt damaskbyte och smackar dit en töjbar utan nån större kontroll eller återfettning.
av Kermithboy
*pettson* skrev:Att använda delbar eller töjbar damask är egentligen en nödåtgärd. Alltså ingen permanent lösning. .

Hej, varför är en töjbar damask inte en permanent lösning?. Jag tänkte byta både vänster och höger yttre drivknutsdamasker på min 850 GLT 97-a. Visst vet jag att man inte ska stirra sig blind på priser, men de töjbara damasker mekonomen säljer kostar typ 280kr st. Känns som dom borde funka. Det skulle bespara mig MYCKET besvär.

Mvh: Thomas
Användarvisningsbild
av fxr-90
En delbar känns lite vedbod-mek..är den gamla trasig så måste drivknuten bort och rengöras ordentligt...Då ser inte jag nå´n anledning att använda en "töjbar"

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]