Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robwes2000
Hallo! Finns här någon rutinerad 850 skruvare som kan hjälpa mig att finna felet?
Idag ville min gamla trotjänare inte längre :cry: . Den startade men tvärdog (som om jag vridit av nyckeln) innan jag ens hunnit lägga i växel. Efter det tänder den inte ens.
Startmotorn drar runt helt OK. Det är gnista. Jag får inga felkoder. Bränslepumpen går som den skall. Jag hör den + har bränsletryck vid den främre kontrollventilen på motorn.
Den verkar inte sur för det luktar inte bränsle om bilen.
Jag har provat med startgas men inte ett liv. Jag har kollat så kammen går runt för att utesluta brusten kamrem.
Jag har sökt i forumet utan att hitta något tidigare inlägg som verkar stämma. Möjligen givaren på kammen, men då skulle jag väl inte ha gnista eller?
Hjälp mig snälla!
Senast redigerad av 1 Robwes2000, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Mysko
Frågan som alla ställer då? Felkoder?
av Robwes2000
Jag har kollat efter felkoder, men fick inga. Jag skrev det i mitt inlägg.
Jag ser dock att andra uppgifter saknas i inlägget :oops: .
Bilen är en 850 SE. Vet inte vilken beteckning motorn har, men det är en 2,5 liters.
Robb
Användarvisningsbild
av Mysko
Sorry, läste lite för snabbt. Hur många hästar har motorn då?
av Robwes2000
För närvarande har den inga :D . Nä skämt åsido har jag kollat lite och kommit fram till att det är en B5252S motor i den (stod på en etikett på kamremskåpan) och den skall i fungerande tillstånd ge 140 hästar.
Användarvisningsbild
av Falcken
Jag hade samma problem..... den hostade igång och tvär dog. Det visade sig vara kamaxelns positionsgivare som var trasig. Denna del är lätt att byta men ganska dyr att införskaffa ca 1100kr.
Bara ett tips som sagt!
av Robwes2000
Förmodar att det är den svarta plastgrunkan som sitter på höger sida av den "innre" kamen.
Blir det gnista även om den är trasig då, för jag har ju gnista?
Går det i så fall att se eller mäta på nåt vis så man är säker på att det är just den som är trasig?
Trist att köpa en å så är det nåt annat:(
av Robwes2000
Har nu bytt stift, fördelarlock och rotor. Det var tydligen inte det som det hängde på, för den tvär-vägrar fortfarande :( :( .
Är det någon som vet om det är någon idé att skruva bort kamaxelns positionsgivare? Jag menar kan man se att den är trasig eller mäta på den för att säkerställa att den fungerar som den skall? Får man gnista på stiften om den är trasig? Jag får gnista på stiften!
Användarvisningsbild
av Mysko
Nja min som ligger i handskfacket syns det då ingenting på. Men man kanske kan mäta upp den.

Den kanske ger en gaalen signal till datorn så datorn vägrar, men det låter skumt..... är gnistan stark då?
av Robwes2000
Var precis ute och skruvade bort positionsgivaren och den ser väl OK ut?! Vore bra om någon visste om det går att funktions-kontrollera den på nåt vis...
Gnistan såg OK ut tyckte jag men det är svårt att avgöra så sett. Jag vet att det är värre för gnistan vid kompression och en svag gnista kan bli ingen gnista vid kompression. Så är nog inte fallet här (tror jag).
Jag har skruvat med en hel del fordon i mina dagar (är 43) men detta förbryllar mig faktiskt. Här finns både bränsle och gnista men den tvär-vägrar att göra ett enda tändande?!?

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]