Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av broots
Hej

Jag köpte en 850 GLT -95 som har gått 30 000 mil. Lämnade in den för att byta kamrem, ställde undan bilen och har inte kört den mer 2-3 gånger på en månad. Idag när jag skulle starta den fick den någon form av tuppjuck och gick till en början på fyra cylindrar, startade om den och då det rättade till sig. Sedan började det ticka av motor på ett sätt som jag inte hört förut. Det är min sambo som kört bilen tidigare och hon säger sig inte hört något mer än att den lät lite mer förra gången hon körde den.

Den är en auktoriserad volvo-verkstad som har gjort kamremsbytet, samt resten av remmarna. Det är rätt mängd olja i motorn. Lägger man handen på framkant av motorn så känner man vibrationerna. Jag tycker att det låter som ventilerna men jag är enligt min bror inte något att lite på när det kommer till bilar :) Jag lät den stå på tomgången tills den var varm men det kändes inte som att tickandet gav med sig.

Kan det vara något med att lyftarna? karmremmen som har kuggat över? Det är en rejäl skillnad jämfört med när jag köpte bilen.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få! Imorgon ska jag ringa verkstaden men jag vill samtidigt vara redo för att dom försöker skjuta över felet på mig eftersom bilen inte är direkt ny.

Mvh
A
av *pettson*
Hmm man kan få ett rejält tick om man fått nåt hack fel. Men inte får väl dom det fel? *obs ironi*. Problemet är att ingen låser kamaxlarna utan man trär bara på remmen och så ut med den o in med nästa. Återigen BÖR man använda en tolk. Detta för att vara säker på att kammarna står rätt.. inte på att dreven står *skapligt* dom är ju justerbara nämligen mot kammen.
Men hursomhelst låt dom kika över det och se om det verkligen är normalt tick?
av broots
Jag fick en kille att lyssna på den och han sade att det inte var ventilerna. Lägger man handen på aluminum-railer(vid oljelocket) så känns ett tydligt pulserande. Det känns som att det borde vara någonstans runt insprutaren. Det låter även som att det släpper lite när vi gav den lite gas.

Förövrigt känns bilen rätt normal, inte kraftlös eller konstig gång mer än tickande ljudet.

<1 timme senare>

Jag ringde volvo och sa att det var bara att komma upp så kom dom så skulle dom skicka ut verkmästarn lyssna på en gång. Han log lite och sa:
-'Det där har du nog haft förut, det är insprutaren som låter pga av magnetventil(tyckte han sa det)! Det är inte mycket att göra åt, så där låter dom allihopa'.

Jag påpekade att min 96 inte låter på det där viset och då sa han att den var mer täckt på den modellen så det var därför. Okej så det var skönt, det har tydligen inget men kamremsbytet att göra, men jag tycker fortfarande att det låter rejält mycket mer än när jag köpte den. Det ska vara på det där sättet. Usch...

Jag spelade in motorljudet på telefon ... http://hem.passagen.se/broots/850.mp3

Mvh
/A
av greenbay
Kolla om du har en pulsdämpare på bränslerailen, en liten dosa i metall. Kommer inte ihåg om den alltid funnits, men den finns för att dämpa ljuden efter pulserna som blir då spridarna öppnar. Det kan vara skillnaden mellan ljud i dina bilar.
/greenbay

944 Ltt -97 Nu senaste veckorna har kylfläkte[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]