Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av carbon
Halloj
I vintras var jag ute för det berömda felet med lyftarna som hakar upp sig, men efter ovärdelig hjälp av pettson här på forumet så fick jag igång den.
Nu har jag fått ett följdfel med låg eller ingen tomgång, vid kallstart ligger bilen på c:a 700varv när den blir varm så är det mellan 0-400varv.
Bilen går för övrigt jättebra, en 855 se- 94 10ventils motor.

Vad är det som hänt ?

Carbon ?:-/
av *pettson*
carbon skrev:Halloj
I vintras var jag ute för det berömda felet med lyftarna som hakar upp sig, men efter ovärdelig hjälp av pettson här på forumet så fick jag igång den.
Nu har jag fått ett följdfel med låg eller ingen tomgång, vid kallstart ligger bilen på c:a 700varv när den blir varm så är det mellan 0-400varv.
Bilen går för övrigt jättebra, en 855 se- 94 10ventils motor.

Vad är det som hänt ?

Carbon ?:-/
Felet är troligen att tomgångsmotorn kärvar för dej. Se till att använda nåt rengörande i den för att sen återsmörja den ordentligt.
Om du har riktig otur så har den dött. Dom lever ju inte i evighet. :-)-)
Hmm lyftarna hakar sej? isåfall fick du inte hjälp av mej.. om du gjorde mitt trick så hade du i olja i cylindrarna. Det tätar kolvringarna så du får kompression igen.. felet är alltså att kolvringarna fastnat i det läge dom befinner sej i när kolven expanderat. Eller så är oljefilmen bortspolad i cylindrarna och därför inte tätar.. :-)-) Men iof.. myten säger ju att det är tryckarna som expanderat så det är otätt.. ;-//
av carbon
Det var det här problemet med att den ej hade komp.
Tog bort tomgångsmotorn och den gick så lätt att den klickade när man skakade den.
Torkade ur den ,bilen gick ngt bättre.
Tack för tipset.

Carbon
av carbon
Tillbaka på ruta 1,Bilen går kalasbra men tomgången är låg.
Vid kallstart så är det c:a 900v och när den är varm c:a 600, den går jämnt och fint men det är ju alldeles för lågt.
Hörde om ett tips om att man skulle varva på tex 2:an runt 4500-5000 i en halv minut. ??

Får be om hjälp igen. :oops:

Carbon
av greenbay
Har du "varit på " spjället?
På min 850 Se -94, hade någon justerat spjället, så att motorn rusade ngt när den var varm. Antagligen som en följd av kärvande LFR- ventil.
Om du lossar insugsslangen, den tjocka i veckad plast, ser du hur spjället står i stängt läge?
Ev kan du justera upp stoppet med en liten skruv med låsmutter, försiktigt...
Med LFR kontakten ur, eller med slangen till LFR klämd skall motorn ändå gå, men med en betydligt lägre tomgång än normalt.
LFR skall reglera tomgångsvarvtalet, den sköter inte hela luftmängden, en del går in i insuget via spjället.
/greenbay
av *pettson*
Hmm en del luft går in via spjället?.. Spjället ska stå öppet ca 0,25mm så där lär ingen luft tas in. Anledningen till den öppningen är endast att spjället inte ska kärva.
av greenbay
Jag blir lite trött... skall vi hjälpas åt eller käbbla om allt?
/greenbay
av *pettson*
greenbay skrev:Jag blir lite trött... skall vi hjälpas åt eller käbbla om allt?
/greenbay
Vi kan gärna hjälpas åt
Jag flikar inte in annat för att det är skitkul på nåt sätt, inte heller för att leka besserwisser. Men ska man felsöka så bör man veta vad sakerna är till för och vad som är rätt tillstånd för sakerna, allt annat skickar ut frågeställaren på spökjakt.Tomgångsmotorn är just en tomgångsmotor, i detta fallet för att spjället står helt stängt förutom då 0,25mm ungefär.. att hävda annat är liksom inte riktigt rätt.. Att skruva på spjället på måfå är inte heller det nån bra ide i detta fallet. Det finns en komplett anvisning på detta som utgår ifrån att spjället är demonterat i bänk för nogrannheten vid kalibreringen.
Helt korrekt är ju att kontrollera om det blir tjuvluft via spjället genom att klämma slangen. Med klämd slang ska varvtalet sjunka. Gör det inte så ska spjället kalibreras kortfattat.
av carbon
Har ej rört någonting, men det här med gasspjäll ska kollas upp.

Tack för tipsen.

Carbon
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]