Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lasse_t5
har märkt på sistone att det suktesivt börjar vibrera så smått vid inbromsning o småskiker ,jag har nya belägg bak o mer än hälften kvar fram.bilen har gått 12400 mil.Kan det vara så illa att skivorna fram blir skeva vid så kort användning ? eller kan det bero ibland på nån sliten bussning på stag till bromsarna fram ? ska prova att smörja upp oket fram till att börja med tänkte jag.Det är från frambromsarna har jag kommit fram till varjefall.Någon med bra tips ? (Volvo V70T5-98)
Användarvisningsbild
av CarMan
skriker i bromsarna gör det inte med VOLVOS bromsbelägg.

kön på ratten noga när du bromsar förskitigt & hårt.
om raten skakar lite till höger & vänstr (vridersig) så är bromsskivorna fram skeva. Om hala bilen småskakar & eventuelt ett durr ljud hörs så är det skivorne bak som är skeva 8ratten ken i vissa fal skaka upp o ned (som höjdjusteringen)
av lasse_t5
hej o tack för svar...nja,bilden är fullservad på volvo o har deras orginalbelägg skulle jag anta..men fan vet..bilen har haft en ägare innan mig så...ingen vib i ratten..mest så att man känner det i bromspedalen
Användarvisningsbild
av CarMan
lasse_t5 skrev:hej o tack för svar...nja,bilden är fullservad på volvo o har deras orginalbelägg skulle jag anta..men fan vet..bilen har haft en ägare innan mig så...ingen vib i ratten..mest så att man känner det i bromspedalen
käns inget i ratten men du känner det i bromspedalen så är det bakskivorna
av Rob1
CarMan skrev:skriker i bromsarna gör det inte med VOLVOS bromsbelägg.

om raten skakar lite till höger & vänstr (vridersig) så är bromsskivorna fram skeva. Om hala bilen småskakar & eventuelt ett durr ljud hörs så är det skivorne bak som är skeva 8ratten ken i vissa fal skaka upp o ned (som höjdjusteringen)
Jeg har Volvo original klosser/skiver fremme, og det skriker...
Hva kan jeg gjøre for å få dette bort?
av lasse_t5
hej...nu har jag hittat felet...var vänster framskiva som är sprucken på 2 st ställen..blir o inhandla nya skivor på måndag....de var rätt slitna oxå..cirka 4 mm...mycket tycker jag på en bil som gått 12400 mil.
Användarvisningsbild
av CarMan
Rob1 skrev:
CarMan skrev:skriker i bromsarna gör det inte med VOLVOS bromsbelägg.

Jeg har Volvo original klosser/skiver fremme, og det skriker...
Hva kan jeg gjøre for å få dette bort?
du kan ha en sten mellan skivan & klosen.
eller så har du belägg som inte löper fritt (fastrostade)
av *pettson*
lasse_t5 skrev:hej...nu har jag hittat felet...var vänster framskiva som är sprucken på 2 st ställen..blir o inhandla nya skivor på måndag....de var rätt slitna oxå..cirka 4 mm...mycket tycker jag på en bil som gått 12400 mil.
iochförsej mäter man aldrig en skivas slitage eller varande i miltal.. utan i just förslitning..
det finns ett max och ett min mått .. när man nått min mått så är det dags (om det nu inte skett före) att kassera sina skivor..
Dina skivor ska ha varit 26mm tjocka då dom var nya..
dom skulle kasserats vid 23mm tjocklek. Det fanns alltså 3mm slittjocklek på dom.. :wink:
Som du själv säger så.. var dom 4mm slitna vilket innebär att dom skulle bytts för ett tag sedan.. :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
lasse_t5 skrev:hej...nu har jag hittat felet...var vänster framskiva som är sprucken på 2 st ställen..blir o inhandla nya skivor på måndag....de var rätt slitna oxå..cirka 4 mm...mycket tycker jag på en bil som gått 12400 mil.
iochförsej mäter man aldrig en skivas slitage eller varande i miltal.. utan i just förslitning..
det finns ett max och ett min mått .. när man nått min mått så är det dags (om det nu inte skett före) att kassera sina skivor..
Dina skivor ska ha varit 26mm tjocka då dom var nya..
dom skulle kasserats vid 23mm tjocklek. Det fanns alltså 3mm slittjocklek på dom.. :wink:
Som du själv säger så.. var dom 4mm slitna vilket innebär att dom skulle bytts för ett tag sedan.. :wink:
exakt & en för smal skiva spricker lätt av värmen.

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]