Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompa R
precis under rotorn lr om det är fördelarlocket (är ialla fall den oranga kupan med 5 sladdar i) finns det en gummislang som går in i motorn. På toppen av slangen har det gått hål och därigenom kommer det avgasdoft. när man krypkör så kommer den doften in i kupen men inte när man kör lite fortare. min fråga är, vad är det för slang? vad har den för uppgit och vad kän hända om man inte lagar den?
tack på förhand för alla tips!!!!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det är till vevhusventilationen. Det som väl kan hända är att man kan få en 2:a på besiktningen om de upptäcker det, i övrigt lär dte inte hända nåt speciellt så länge man står ut med doften då.
av Tompa R
tack för det snabba svaret. glömde säga att det är en v70 glt 97. okej, men det tar ingen skada på några delar? tecken på att vevhusventilationen är täppt? hur kan jag annars kolla det på ett smidigt sätt? tar det lång tid för en verkstad att byta slangen?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Nej, det behöver inte bero på att ventilationen är täppt, men å andra sidan är det inte omöjligt heller. Är man bara hyffsat händig så kan man fixa det själv, borde gå att lösa utan att byta slangen med.
av Tompa R
hur menar du lösa utan att byta slangen? finns det något enkelt knep för att kolla om vevhuset är igentäppt? när bilen är varm och jag drar upp oljestickan så ryker det ur den, fullt normalt lr?

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]