Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
Hej!

Kände lite på drivaxlarna när jag bytte till sommardäcken nyss och båda drivaxlarna går att rucka in mot växellådan och tillbaka. Är detta normalt eller ska det vara helt stumt? Känns även som att det glappar om jag snurrar på bromsskivan fram och tillbaka. Drivaxeln följer direkt med så fort skivan börjar roteras men efter några graders rotering så blir det lite mer motstånd och man hör ett klick-ljud, efter detta så känns det som att det snurrar i växellådan. Om man då roterar bromsskivan åt andra hållet så upprepas samma sak, osv. Hör även klickljudet om jag släpper upp kopplingen i friläge med motorn igång, samt när jag växlar när jag kör. Vore himla skönt att veta vad som orsakar detta. Kan gammal/dålig olja i växellådan kanske vara orsaken?

Mvh
Markus
Kasta in bilmodell i rubriken/ Grammse
Användarvisningsbild
av CarMan
när bilen fjädrar, så ändras avståndet in-ut, så drivaxeln måste kunna rörasig
av SubMarine
Okej det var ju bra i alla fall :) Vad kan det då vara som ger ryckiga växlingar, något i växellådan? :o
Bilen är en manuell V70 2.4T -99 förresten.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lägger man ihop alla glapp, två knutar, slutväxel och växellåda blir det en del, men det brukar inte märkas. Hur är det med motorfästen?
av SubMarine
Bytte för ett år sedan övre motorfästet samt momentstaget som sitter mellan motor och låda. Blev dock ingen skillnad. Känns lite konstigt om det skulle vara jätteglappt just i växellådan, det kan väll inte vara så vanligt? Men det beror väll på hur tidigare ägare brukat bilen antar jag... Kommer dock bli en helt ny bil om jag lyckas få bort glappet :)
av Mikael G
SubMarine skrev:Bytte för ett år sedan övre motorfästet samt momentstaget som sitter mellan motor och låda. Blev dock ingen skillnad. Känns lite konstigt om det skulle vara jätteglappt just i växellådan, det kan väll inte vara så vanligt? Men det beror väll på hur tidigare ägare brukat bilen antar jag... Kommer dock bli en helt ny bil om jag lyckas få bort glappet :)
Har samma fel på min 850 -96, jag har bytt 4 st olika motorfästen utan resultat :( Bilen känns som en känguru när man krypkör i bilköer, rycker till varje gång man gasar/släpper av. Jag har fått för mig att nästa steg är att byta drivaxlar och det har avskräckt mig än så länge.
Mikael G skrev:
SubMarine skrev:Bytte för ett år sedan övre motorfästet samt momentstaget som sitter mellan motor och låda. Blev dock ingen skillnad. Känns lite konstigt om det skulle vara jätteglappt just i växellådan, det kan väll inte vara så vanligt? Men det beror väll på hur tidigare ägare brukat bilen antar jag... Kommer dock bli en helt ny bil om jag lyckas få bort glappet :)
Har samma fel på min 850 -96, jag har bytt 4 st olika motorfästen utan resultat :( Bilen känns som en känguru när man krypkör i bilköer, rycker till varje gång man gasar/släpper av. Jag har fått för mig att nästa steg är att byta drivaxlar och det har avskräckt mig än så länge.

Mikael G då har vi samma problem, har lika med min 850 t5 -96, bytt övre motorfäste samt 1 motorkudde utan resultat, hoppar fram och tillbaks efter växling samt från friläge till gas. blir helt galen vet inte vad som är fel. hade in min på koll förra året för att se om drivaxlarna var slut men dom var bättre beg. :S
Användarvisningsbild
av Sparkz
hmmm... vilka modeller var det tvåmassesvänghjul på? Men det brukar vara ett tydligt KLONK när det är kass, inte bara glapp...
av Mikael G
Marlboroman skrev:Är ni säker på att glappet är i drivaxeln, för om drivaxeln hänger med direkt om man vrider på skivan så kan det va i slutväxeln det glappar.
Jag är inte säker på nånting :lol: Det jag vet är att med med växel i så är det ett påtagligt glapp om man lyfter bilen och ruckar på hjulet fram och tillbaka. Hur exakt gör jag för att felsöka var nånstans på vägen mellan hjul och växellåda som det som boven är i dramat?
Sparkz skrev:hmmm... vilka modeller var det tvåmassesvänghjul på? Men det brukar vara ett tydligt KLONK när det är kass, inte bara glapp...
Skulle det kunna förklara att det är lite väl mycket vibrationer i dragläget när man startar med aningen lite för svag gas om svänghjulet är boven i dramat? (Har en sur SE från -96 med manuell låda, jag har ingen aning om vilken typ av svänghjul det sitter på den)
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]