Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eldaria
Någon som har förslag til hur man rengör motorn, min ser inte för fin ut, och ville gärna fräsha up den lite.

Har hört at Vatten och motor rum inte går bra tilsamman, så vatten slangen håller jag långt borta.
Desutom Olja och vatten tjaa, gisar at det blir at gnugga med nån typ rengörings medel.

Och Dom ljusa Aluminium(Gissar att det är Alu) detaljerna på motorn, ser lite matta ut, förslag?

Mvh.
Brian.
Användarvisningsbild
av CarMan
du vill göra rent motorn utvändigt & motorrummet?

spraya kallavfettning & blås rent med högtryckstvätten, skrubba om det är extra skitigt nån stans.

när du är klar blåser du rent tändstiftsbrunnar & fördelarlock.
Användarvisningsbild
av eldaria
Högtrycks tvätt, ok sån har jag inte, men även om jag hadde. trodde inte man skulle använda vatten inne i motor rummet?
Användarvisningsbild
av Brainy
Det stämmer att man använder vatten men tänk på att täcka över fördelare och andra "el-saker" innan använder du högtryck lär du också undvika slangar.
Finns speciell motorrengöring att köpa i butik, brukar stå bakpå dessa hur man gör.
/Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
Brainded skrev:Det stämmer att man använder vatten men tänk på att täcka över fördelare och andra "el-saker" innan använder du högtryck lär du också undvika slangar.
Finns speciell motorrengöring att köpa i butik, brukar stå bakpå dessa hur man gör.
/Anders
täcka över, blås på allt, sen torkar man ur endast t-stiftsbrunnar & fördelarlock.

(gissa ur det ser ut i motorummet när du kör i kraftigt regnväder)
Användarvisningsbild
av Brainy
Betydligt bättre än när man spolar med högtryckstvätt som dessutom har ett visst tryck mot grejjerna.
/Anders
Användarvisningsbild
av sebb
Jag tog väldigt fint sandpapper på alu. detaljerna. blev skit fint. Det är bara att spreja på kallavfettning på motorn och så spolar du med högtryck. helst inte vattenslangen för då kommer det jätte mycke vatten och så får du ju inte bort skiten heller...
Användarvisningsbild
av eldaria
Verkar vara väldigt olika meningar på hur man kan göra det...

Men ok jag var inne för service ock lite reparationer idag och han erbjöd att göra rent motorn samtidigt som han fixar allt annat..
Antar att han tyckte den var så pass skitig. ;-)

Takkar så mycket för svaren....

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]