Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av booven
Min 850 GLT har länge nu haft igenkletade rutor av nått som känns som glykol... Har öppnat och kollat lite runt instrumentpanelen och upptäckte att det läckte vid värmeelementet (se bild) Bild
Är det värmeelementet som är pajj eller kan det vara nått i värmepaketet? Fan pallar inte "imman" längre :/....
av glenn30
hej,jag har bytt tre värme element o dom har alltid haft samma symtom,imma o blött på förargolvet med en söt smak av vattnet på golvet,elementet är ganska enkelt att byta,man bara lossar den lilla plastkåpan på vänster sida om konsollen o viker undan mattan lite,sen sitter elementet i några skruvar bara,passa bara på o byta o ringarna samtidigt.
Användarvisningsbild
av zingo
Jepp, ditt värmepaket har gått läck...som glenn30 säger ganska enkelt byte lite trixigt att inte blöta ner en massa dock.
Denna syn är snart en likadan klassiker som förr med bilar som höll uppe sidorutan med en skruvmejsel :lol:
av booven
zingo skrev:Jepp, ditt värmepaket har gått läck...som glenn30 säger ganska enkelt byte lite trixigt att inte blöta ner en massa dock.
Denna syn är snart en likadan klassiker som förr med bilar som höll uppe sidorutan med en skruvmejsel :lol:
OK ja va nyss ute och plockade ur skiten, såg ut som en påse skridskor :) testade även att fylla elementet med vatten och det läcker... Men då till frågan... Blocket,skroten eller mekonomen? :O
av booven
glenn30 skrev:eventuellt har jag ett du kan få köpa,ska gå ner o kolla
ja vi får se, ska nog in på mekonomen och kolla vad ett helt nytt element kostar! Kvalite och Garanti är ju inte dumt alls...inte dumt...
Användarvisningsbild
av zingo
När du byter (om det så är nytt, begagnat eller hemmabyggt) byt o-ringarna och glöm inte fetta in dem.
Sen kan jag tipsa om att rengöra rutorna ORDENTLIGT, trodde jag hade gjort det vid mitt byte men hade improblem efteråt också, tills de goda medlemmarna här på forumet påpekade att rena rutor är bäst 8)
Jag använde helt vanlig rödsprit och en kökshanduk, eftertorkade med luddfritt mjukt papper och det blev kanon, man blev tom lite luddig av ångorna :lol:

Lycka Till!!
Användarvisningsbild
av thebarbarian
hej jag har samma fenomen men bara på vänstra sidan av rutan....där immar det igen och det e glykolen man luktar...
kan det bara vara en slang eller också paketet.....
bilen en 93: 855 glt

tack för lite hjälp innan jag river allt

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]