Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av B5244S
Hej, jag har försökt strukturera mitt problem och lagt in så mycket info som jag kan komma på att jag har i frågan. Är mycket tacksam för tips på (till en början enkla/billiga) åtgärder i felsökningssyfte för att säkerställa att man byter/reparerar rätt pryl.

Bilen:
Volvo V70 -00 med motor B5244S 140 hk samt 5-stegad automatlåda, 17800 mil.

Problemet/symptomen:
Fick ett antal felkoder samt viss driftstörning.
Tomgången är låg och ojämn, ligger oftast runt 700 rpm, men kan pendla mellan 600-1000 rpm (både kall och varm motor). Om bilen står på tomgång och jag börjar gasa försiktigt så sjunker varvtalet till en början för att sedan öka och till synes fungera normalt. Eftersom jag kör automat så gör detta att bilen inte har någon märkbar dragkraft på tomgång och när man gasar så "dippar" varvtalet först vilket gör att man startar med ett ryck när den väl svarar på gasen. När man är igång och kör så märks inget, bränsleförbrukningen är normal och bilen beter sig som vanligt. Dagen innan problemet uppstod så hade jag tvättat bilen (men ingen motortvätt) och sedan kört 17 mil utan någon störning.

Felkoderna (med förklaringar hittade på nätet):
P0135 - HO2S Heater Performance Bank 1 Sensor 1 (främre lambdasond)
P0141 - HO2S Heater Performance Bank 1 Sensor 2 (bakre lambdasond)
P0443 - EVAP Purge Solenoid Valve 1 Control CKT
P0505 - Idle Control System Malfunction
P1671 - Volvo CMP Actuator Performance Problem Or Signal Out Of Range CMP=Camshaft Position

Provade åtgärder:
Allmänn syning i motorrummet på insugssidan utan att hitta något fel/trasigt.
Sprejat startgas runt insuget utan någon märkbar påverkan.

Tidigare åtgärder:
Bilen var inne på service (17000-mil) och borde ha fått tändstiften utbytta och vevhusavluftningen rengjord, förutom "det vanliga". Dessutom byttes den främre lambdasonden (hade felkod P0135 aktiv då, tidigare P0130). Bilen gick sedan bra, utan problem, och hade gått ungefär 200 mil efter servicen då det här problemet uppstod.

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kan ge tips som är billigare än luftmassemätare eller spjällhuset...
Har små misstankar om tomgångsmotor eller att verkstaden inte rengjorde vevhusavluftningen ordentligt, men det hoppas jag verkligen inte för då måste jag hitta en ny verkstad eller flytta till hus.

Tack på förhand!
av *pettson*
Jag hade raderat samtliga felkoder och sen behandlat dom som kom tillbaka.
Du har nyligen fått främre lambda åtgärdad men har ändå felkod på förvärmningen för både främre och bakre sond fortfarande. (framförallt för främre som är bytt?).
Nåt du kan göra är att kika så spjället inte kärvar, det är nåt som SKA vara gjort vid rengöringen av vevhusventilationen (rengjort spjällhus). Kärvande spjäll kan naturligtvis ge kod om du har elektroniska spjällhuset. (vilket inte framgår av din information).
Tack pettson för svaret.
Här kommer lite mer info:

Jag har testat att radera felkoderna men båda koderna för lambdasonderna (P0135 + P0141) kommer tillbaka direkt. Efter en stund eller om man startar om motorn så kommer övriga felkoder tillbaka också. Vad jag har förstått från lite information ”här och där på nätet” så finns det vissa villkor för de andra koderna, till exempel att felet ska bestå i en minut innan det betraktas som ett fel av systemet.

En av mina misstankar är att det kan vara något elektriskt fel i motorstyrningen som ger de här följdfelen (finns det något gemensamt för dessa komponenter?). Men för att kunna ta reda på det så behöver jag kopplingsschema för tändsystemet och gärna även en beskrivning för hur programmet i styrenheten fungerar, och något sådant kan jag inte hitta.

Vad gäller spjällhuset så kan jag bekräfta att det är ett elektroniskt, eftersom det är anslutet med en kabel (började inte volvo med elektroniska spjällhus andra halvåret -99?). Men jag tror (hoppas) att det inte är spjällhuset och tycker att bilen borde gå mer ryckigt även vid andra varvtal än tomgång.
-Går det att kontrollera ett elektroniskt spjällhus utan att behöva skruva för mycket? (vill inte riva isär för mycket ute på parkeringen, fast måste man så måste man)

En fråga: Skulle felaktiga värden från luftmassemätaren kunna lura systemet så mycket att det tror att det är fel på dessa övriga komponenter?

Jag har ett diagnosverktyg för att läsa felkoder och med det kan jag även läsa mätvärden för olika sensorer, men dessa säger inte särskilt mycket när man inte vet vad som är normalt eller min/max. Är det någon som vet var man bör ligga i skalan för de olika sensorerna?
Användarvisningsbild
av vbc
Tja

Jo tack, har en bunt synnerligen "praktiska" vänner som lever på att fixa volvos:) LMM är provbytt utan ngn förbättring å bilen är tillbaks bland vännerna på volvo verkstan efter att ha gått kockrent efter lambda 1 byte (i ca 3 timmar:( De kliar sig i skallen och har ännu inte knäckt problemet...
Jag är inte direkt nära någon lösning och har inte haft tid att felsöka så mycket heller. Tyvärr har inte jag någon kompis med likadan bil, så något bytlånandes med komponenter är inget alternativ för min del.

Innan jag bytte den främre lambdan så hade jag inga driftstörningar, bilen gick som vanligt fast motorlampan lös.
Efter byte av lambdan gick bilen ungefär 200 mil innan motorlampan tändes, och nu går det verkligen inte att släcka den.
Nu har jag hunnit köra ett tag med det här felet och vid landsvägskörning märks ingenting, ingen skillnad i bränsleförbrukning heller. Bara problem vid tomgång och precis när man ska varva upp motorn från tomgång. På grund av detta är det väldigt svårt att krypköra i svagt motlut eftersom tomgången är så knepig och jag har automatlåda.

Jag hoppas att det finns en lösning på problemet, och att bytet av främre lambdasonden inte är roten till det onda.

God natt!
Godmorgon:)
Well den symptomen känner jag oxså igen. Motorlampan lös men bilen gick felfritt. Koderna då var nått typ "maxreglerad/ maxvärde" från "lamda och de gick att nolla på verkstan.
(har en tråd "Virus bla bla" som beskriver mina problem;) Har mycket mystikt elektroniskt trassel, det värsta är dock såklart fetblandningen som bilen går på...

mvh /thomas
Haloj!

Vet inte om jag är helt ute o cyklar.. Men ngt som både är enkelt och går ganska fort, är att kolla NOLL-LÄGET på kammaxlarna..

Om kammarna står fel så blir det fel i hela ledet därefter..
Vad gjorde dom på servicen egenligen? Ingen nybytt kammrem?

Samma sak har hänt mig när det gäller tomgång o dragläge osv...
Jag bytte det mesta utan resultat, Tändstift, spole, kablar, rotor, fördelarlock, tommgångsmotorn, insugspackning vevhusventen. Kollade även elen och åtskilliga jordningspunker.... Kammade noll!!!

Men sen fick jag ett tips här på forumet av petsson att kolla remmen och kammarnas läge.
Min kammrem hade hoppat 2 hack!!!! Det gjorde att bilen gick som skit, dåligt drag, ojämn tomgång, soppaslukande..
Jag nollade systemet och sen gick den som en klocka!!!!
Ganska enkelt o kolla, o tar inte för lång tid. Sen har absolut ingen aning, om eller hur det har kunnat skett i ditt fall.
Men lycka till :)

Mvh Markus
Kamremmen byttes för ungefär 2,5 år sedan vid 14 000 mil, så någon sådan orsak kan jag inte se.
Men eftersom en av felkoderna (P1671) tyder på just det du säger så kan det vara värt att kolla om det har hänt något med kammarna (eller givaren).

Tack för tipset.
Återkommer efter kontroll, vilken tyvärr kan dröja :(
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]