Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kaffe_koppen
Hallo. Håller på o ska köpa en v70 awd- 00, 2,4t 193 hk och tycker att det är en riktigt fin bil. Men jag fick höra att man ska vara försiktig med att köpa awd -00, stämmer det? Bilen har gått 21 tusen mil.

Justerade rubriken så den blev mera rumsren!/Grammse
Användarvisningsbild
av Phantom
Det finns flera trådar om köp av V70 både vanlig och AWD, så prova söktjänsten så finner du mycket information.
På en -00 ska du väl kolla så spjällhuset är ok då det varit en del krångel med dessa, men vid det miltalet borde problemen ha visat sig och blivit åtgärdade.
Är det en manuell eller automat du tittar på?
Själv har jag en automat -98 och är mycket nöjd med den :)
Vad är det som går sönder på drivlinan? Säger det bara pang så kommer man inte en meter till eller är det att man förlorar driften till bakhjulen? Jag tycker att man hör väldigt skilda åsikter om systemet på internet, en del tycker att det funkar perfekt och andra tycker att det är skrot.
Tack för ett bra forum, här har jag fått mycket hjälp genom åren!
Användarvisningsbild
av CP2
I värsta fall kan man ta ner kardanen men då får man ju bara en tyngre FWD.....det är viscokopplingen som rasar, eller en hylsa i vinkelväxeln. Denna hylsa är bytt på min skrinda. Volvo påstår man ska ha bra koll på mönsterdjup på däcken, det ska inte skilja för mycket på de fyra däcken för att undvika problem med viscon. Hur mycket av det som är med sanningen överensstämmande.... :?: ...jag har en automat, rullar på fint. Hoppas det blir ännu bättre efter att bromsarna fått sig en omgång kommande helg.
Jaja, nu har jag i alla fall köpt den, så nu får det bära eller brista. Däremot så såg jag på jobbet i dag att turbon läcker olja, men jag hade inte tid att kolla exakt vart det kommer ifrån, ska göra det i morgon.
Användarvisningsbild
av ketto
kaffe_koppen skrev:Jaja, nu har jag i alla fall köpt den, så nu får det bära eller brista. Däremot så såg jag på jobbet i dag att turbon läcker olja, men jag hade inte tid att kolla exakt vart det kommer ifrån, ska göra det i morgon.
Tippar på oljereturen från turbon! Trångt som fan att byta den tack vare den fina vinkelväxeln som sitter vackert i vägen! :evil:
Ny O-ring mot blocket och pappbiten mot turbon= 25 kr på Volvo! 8)

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]