- mån 30 mar 2009, 14:58
#274307
Hittade detta som ja letat efter! :lol:
Provmetod viskokoppling
Se till att viskoenheten håller rumstemperatur.
-Hissa upp vänster eller höger framhjul så att det går fritt.
Övriga hjul ska ha markkontakt.
-Lägg ur växel eller ställ växelväljaren i N-läge.
-Sätt momentnyckel i horisontellt läge på centrummuttern.
Använd momentnyckel med klocka för att kunna avläsa moment.
Obs! Det är viktigt att momentnyckeln pekar in mot hjulcentrum för att ge korrekt värde på momentet.
-Vrid momentnyckeln ett halvt varv (180°) medurs med jämnt moment under 25 sekunder.
-Avläst moment ska överstiga 50 Nm under hela vridningen.
Provningsmetoden förutsätter att alla andra komponenter som ingår i systemet fungerar. Understiger momentet 50 Nm är viskokopplingen utanför specifikation eller skadad. Eller Vinkelväxel skadad.
Frihjulsenhetens funktion
Till Viskokopplingen finns frihjulsenheten kopplad. Den är placerad efter viskokopplingen och har två uppgifter:
-Koppla ur bakhjulsdriften vid bromsning.
-Göra det möjligt att backa med fyrhjulsdrift.
Frihjulsenheten har en ingående och en utgående axel. Axlarna kan kopplas ihop dels via ett frihjul och dels via en centrifugalreglerad kulspärr.
Frihjulsenheten, som är försedd med en automatisk centrifugalreglerad kulspärr, gör det möjligt att backa med fyrhjulsdrift upp till cirka 50 km/h.
Frihjul
-Vid körning framåt kan kraft överföras från ingående axeln via frihjulet till utgående axeln (bakhjulen).
-Vid bromsning kan det hända att bakhjulen roterar fortare än framhjulen. Frihjulet drivs då av utgående axeln åt “fel håll”. Ingen drivkraft kan överföras denna väg eftersom frihjulet släpper. Bakhjulen kan alltså aldrig driva framhjulen och påverka bromsstabiliteten negativt.
-Vid backning drivs frihjulet av ingående axeln åt “fel håll”. Frihjulet släpper och kan inte överföra kraft. Kraft kan då, i vissa fall, i stället överföras via den centrifugalreglerade kulspärren.
Centrifugalreglerad kulspärr
Kulspärren består av:
-Centrifugalvikter i form av kulor
-En fjäderbelastad hylsa med en kulhållare.
Kulhållaren har ramp (sluttande plan) och sex stycken små kulor.
-Invändiga urtag i ingående axeln.
Vid låga hastigheter trycks de små kulorna utåt av rampen och griper in i urtagen i ingående axeln. Kraft kan då överföras via kulorna från ingående axeln.
När hastigheten ökar slungas centrifugalvikterna utåt.
Vid cirka 50 km/h trycker centrifugalvikterna den fjäderbelastade hylsan med kulhållare bakåt. Kulorna frigörs då från ingående axeln och någon kraft kan inte längre överföras via kulspärren.
Rattar V70 XC
Käkskada? Är de nån slags ätstörning?