Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lelle
Hej, ska byta torkfilter på min 855:a, fick reda på att det rostat sönder. Är det svårt att lossa anslutningarna? Filter har jag, slang o springlocksverktyg har jag beställt, kommer imorgonbitti. Frågan är om slangen behövs? försökte beställa o-ring till denna via volvo, men de sa att den bara följer med slangen o de går ej att köpa separat.
Har hört att denna slang brukar sitta utav bara h-vete, att vissa verkstäder klipper av den för att lättare lossa filtret... ska jag ta den nya slangen? de kan ju aldrig vara fel, eller hur?

Någon som gjort detta förut som kan komma med tips?

Mvh: Lelle
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det stämmer nog att o-ringarna förjer med, men de går att köpa löst med. Det brukar alltid bli att man beställer o-ringar vid sidan om, och upptäcker sedan att de föjer med. Alltså har vi ett bra lager med o-ringar... :roll:
En del av oljan i systemet finns i torken, så den behöver ersättas. Det är också den oljan och inget annat du ska smörja o-ringarna med när du sätter dit dom.
av Lelle
Den oljan som finns i min, om den finns kvar, går den att använda?(till o-ringarna alltså!), ska lämna in för påfyllning så fort den är bytt, oljan är det något de kan fylla på eller finns den att köpa? Börjar kännas som om det är dags att lämna in bilen, men jag vill inte ge upp!
Användarvisningsbild
av Claes74
jag bytte på min v70 i våras och slangen satt utav bara h*****e, använde rörtång modell större och fick ändå
lägga kroppsvikt på för att flytta den några mm och sedan ta nytt grepp.
jag tog loss den från fästena och rören och la upp den på framplåten ovanför v. lykta och därifrån skruvade jag sedan med rörtången.
Kan bara inte komma ihåg vad jag höll fast torkfiltret med :(
Edit: vi var två så ev räckte det med att kompisen la sin vikt på filtret medans jag skruvade.
specilaverktyget för att lossa röret på ovansidan gjorde jag själv med hjälp av en liten plåtbit som jag klippte så den precis gick runt röret.

torkfiltret köpte jag hos Autoexperten och oringar (inkl. den till slangen) på Volvo i jönköping, inga problem att köpa lösa ringar.
pris tot inkl fyllning ca 1700 har jag för mig.

Ecc funkar kanon fortfarande.

Claes
av Lelle
Näe ger upp nu, får inte loss snabbkopplingen... Ringde en lokal verkstad, han byter för 2200:-, då ingår allt(förutom filtret som jag köpt)

Tack ändå....

Mvh: Lelle

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]