Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

850/S70/V70.

Volvo började några år före millenieskiftet (tror jag) att även lägga klarlack
på solida kulörer för att slippa problemet med avmattning och ful oxidation.

1) Från och med vilken årsmodell fick solida kulörer klarlack ?

2) Blandade de i klarlack i basfärgen, eller är klarlacken pålagd efteråt som på metalliclack ?

3) Fick både snikbilar och dyrare bilar solid kulör med klarlack, eller enbart vissa modeller ?

4) Till sist. Hur bra är de här solida kulörerna med klarlack, håller de sej lika bra som bilar
med metalliclack när det gäller att stå emot nedmattning och oxidation, eller är de sämmre ?
Ok Claes. Då måste de iaf ha lagt klarlacken ytterst på din solida kulör på samma
vis som är brukligt vid metalliclack. Annars hade ju inte klarlacken kunnat släppa.

Men eftersom du nu har klarlack så gissar jag att din röda bil fortfarande är blank och fin i lacken ?
jag är ingen expert på volvo lacker eller andra lacker.
men jag är tämligen säker på att man brukar lägga klarlack på vattenbaserade lacker.

sen är det ju svårt att avgöra på en gammal bil, om det är orginal lacken eller om den har lackats om
När jag börjar tänka efter så var den sista Volvomodell har sett med bleknande röda lacker Volvo 850. S70/V70 har jag nog aldrig sett blek på det sättet.

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]