Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Barrybbq
Jag har problem med min farthållare och misstänker att det är reläet. Jag har kontrollerat så att det är tätt och blir vakum i systemet genom att suga i slangen och då dras gaspedalen ner. När jag strömsätter vakumpumpen (med + och - direkt från batteriet) blir det ett lätt sug där vakumslangen kopplas in så den verkar fungera. Eftersom jag får vakum när jag suger manuellt så fungerar väl ventilerna på broms och koppling som dom ska. Då återstår reläet men det finns 2 st olika. Bägge heter 101 och 102 men märkningen är B och E eller S och T. Vad är skillnaden mellan de olika beteckningarna och vilken borde jag ha på en 855 -96a. OBS Farthållaren är Volvo orginal men har inte alltid suttit i min bil.
av Barrybbq
dalldall skrev:vad har du för symptom?
Det händer ingenting när jag försöker att aktivera farthållaren. Det jag har kontrollerat är följande. Systemets vakum funkar. Gaspedalen rör sig när jag suger i slangen. Pumpen suger när jag tvångsmatar den med ström. Fick reda på att numret på min styrenhet inte är rätt så jag ska prova en annan lite senare i veckan.
av Barrybbq
Nu har jag bytt reläet utan att det gör någon skillnad. Jag börjar bli väldigt tom på ideer. Pedalventilerna bör vara rätt inställda annars borde jag inte få något vakum.
av sylta
Barrybbq skrev:Nu har jag bytt reläet utan att det gör någon skillnad. Jag börjar bli väldigt tom på ideer. Pedalventilerna bör vara rätt inställda annars borde jag inte få något vakum.
Har samma problem med min farthållare och funderar på att byta relä. Var reläet dyrt?
av Barrybbq
Sparkz skrev:Det är ju både en ventil för vakuum och en elektrisk kontakt...
På årsmodellerna 92-97 är det väl bara vakum till dom. Det finns inga kablar till dom i kabelhärvan vad jag kan se. Tyckte att dom sa att det bara var vakum på volvo när jag kollade vad en ny styrenhet kostade. Jag hittade en begagnad styrenhet på lokala skroten och betalade bara 150kr för det.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]