Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo850gle
#271606
Hei på dere har endel tikking i motoren på min 850 gle gått 260.000km!!Dette er når jeg starter bilen og blir borte når motoren blir varm.Har hørt noen fortalt meg at det kan lønne seg og bytte ventilløterne,da det er disse som tikker!!Hva er evt ca pris på en slik sak??Og er det skadelig for motoren?? :-)-)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#271652
På beskrivningen låter det som lyftarna. Kör man länge så tickande inte försvinner när den blir varm så kan det sluta med att kamaxlarna slits ut med och då blir det dyrt.

Delarna som begövs för att byta brukar ligga på 3000-3500 ungefär om man gör det själv. Låter man en verkstad göra jobbet så kan det bli både det dubbla och det tripla priset.
av Järven
#271692
Har en just köpt en GLE -93 som bruksbil.
Innan oljebyte tickade den inte, men efter att jag bytt till syntetolja började den ticka lite kall.
Kanske kan det bero på att syntetoljan är tunnare kall än en semisyntet & mineralolja ?
Hällde i Wynn´s HYDRAULIC VALVE LIFTER CONCENTRATE i går och kört ca 8 mil,
har redan blivit lite bättre,vi får väl se när jag kört lite längre.

http://www.wynnsbutiken.com/Shop/Index.php?sArtId=76844

Köpte på Mekonomen för 125:-, kan vara värt ett försök kanske ?
Senast redigerad av 1 Järven, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#271701
Tickandet uppstår när dräneringshålet i ltfatren börja koksa igen, olika tillsatser kan hjälpa, men har milen rullat iväng så börjar även fjädern i lydarna att bli dåliga vilket kan ge en del oväsen, och det kan ingen olja eller tillsats i värdeln göra något åt.
Användarvisningsbild
av volvo850gle
#271742
Takker så mye for disse gode svar,regnet med dette etter endel svar her hjemme og!!Har ellers hørt at og gå over til en noe tykkere olje,kan hjelpe.Bilen har stort sett gått på helsyntetisk olje siden den var ny!! :mrgreen:
av *pettson*
#274178
Största problemet med ventiltick är att dom beror på en av tre saker.

1: Lågt oljetryck vid tryckaren. Inget ovanligt att kanalerna ser ut som skit till tryckarna och kamaxellagringarna. Åtgärdas ENDAST genom att lyfta på kåpan och rengöra.
2: Gammal årsmodell, dom tidiga hade fabrikationsskönhetsfel, dom tickade tills dom blev varma. Trånga kanaler i tryckarna var orsaken redan som ny. Dock slutar det då när bilen blir ljummen.
3: Rent generellt lågt oljetryck i motorn för att silen på oljepumpen slammat igen.
Inga hokuspokus saker åtgärdar problemet tyvärr.
Användarvisningsbild
av volvo850gle
#274422
*pettson* skrev:Största problemet med ventiltick är att dom beror på en av tre saker.

1: Lågt oljetryck vid tryckaren. Inget ovanligt att kanalerna ser ut som skit till tryckarna och kamaxellagringarna. Åtgärdas ENDAST genom att lyfta på kåpan och rengöra.
2: Gammal årsmodell, dom tidiga hade fabrikationsskönhetsfel, dom tickade tills dom blev varma. Trånga kanaler i tryckarna var orsaken redan som ny. Dock slutar det då när bilen blir ljummen.
3: Rent generellt lågt oljetryck i motorn för att silen på oljepumpen slammat igen.
Inga hokuspokus saker åtgärdar problemet tyvärr.
Ok takk for godt svar fra guru,n her inne!!Her er alt riktig som du beskriver anng tikking blir borte når motor går varm bla.....Disse motorene er vel gode pettson og ruller vel bare videre uten problemer??Kan det evt være vits og bytte til en noe tjukkere olje!?? :-)-)
av *pettson*
#274480
volvo850gle skrev:
*pettson* skrev:Största problemet med ventiltick är att dom beror på en av tre saker.

1: Lågt oljetryck vid tryckaren. Inget ovanligt att kanalerna ser ut som skit till tryckarna och kamaxellagringarna. Åtgärdas ENDAST genom att lyfta på kåpan och rengöra.
2: Gammal årsmodell, dom tidiga hade fabrikationsskönhetsfel, dom tickade tills dom blev varma. Trånga kanaler i tryckarna var orsaken redan som ny. Dock slutar det då när bilen blir ljummen.
3: Rent generellt lågt oljetryck i motorn för att silen på oljepumpen slammat igen.
Inga hokuspokus saker åtgärdar problemet tyvärr.
Ok takk for godt svar fra guru,n her inne!!Her er alt riktig som du beskriver anng tikking blir borte når motor går varm bla.....Disse motorene er vel gode pettson og ruller vel bare videre uten problemer??Kan det evt være vits og bytte til en noe tjukkere olje!?? :-)-)
Nej använd INTE tjockare olja utan använd max 5W40 annars blir det svårt med smörjningen precis vid starten när motorn börjar bli äldre i det här fallet.
Motorerna rullar länge länge men ibland kan det vara värt att just göra jobbet att byta tryckarna då man får en kontroll på oljekanalerna i toppen samtidigt. Tar man dessutom ned tråget samtidigt för tvätt av silen och slammet i tråget så kan inte motorn få det bättre än så. :-)-) Då säkerställer man max oljetryck ifrån pumpen och ända ut till kamaxelagren. Ett tips är att beställer man tryckarna så gör man det på volvo och man beställer en SERVICESATS då får man halva styckpriset dom envisas med att ta..

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]