Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ricaro
Hejsan!
Upptäckt på min nyinskaffade 850 glt från -92 att farthållaren inte fungerar.
vekar inte hända någonting vad man än trycker på den.
Täntke höra om någon har något tips om vad de kan vara? Är ju inte i akut behov av den, men eftersom att den redan sitter där och om de inte skulle vara för komplicerat så kanske det finns något tips på vad de kanvara.
Tack på förhand!

Mvh Richard
av *pettson*
Ricaro skrev:Hejsan!
Upptäckt på min nyinskaffade 850 glt från -92 att farthållaren inte fungerar.
vekar inte hända någonting vad man än trycker på den.
Täntke höra om någon har något tips om vad de kan vara? Är ju inte i akut behov av den, men eftersom att den redan sitter där och om de inte skulle vara för komplicerat så kanske det finns något tips på vad de kanvara.
Tack på förhand!

Mvh Richard
ja du det absolut vanligaste felet är att pedalsensorerna går sönder..
om du tar bort panelbiten som sitter över fötterna.. så ser du dom.
Det är dom två som sitter på koppling och broms.. med inkopplade vacumslangar på.
Dessa brukar lossna eller allmänt lägga av.. kostar runt 90kr st..
se om dom är hela först.. :wink: är dom det kan du återkomma så kikar vi lite på felkoder och så.. :idea:
Användarvisningsbild
av Tribal73
Det var bra information. Jag har också en 850 GLT från -92 vars farthållare inte fungerar. Jag ska kika på detta, men enligt diagnostiksystemet får jag felkod 1 - 2 - 2. Men jag ska kika på detta och se om jag kan åtgärda det själv.
Användarvisningsbild
av gundj
Jag lânar trâden lite, vad kan det kosta att fâ farthâllar eftermonterad?
C70 -01 manuell, har allt utom just Fh
Användarvisningsbild
av apersson850
Farthållaren fungerar inte om bromsljusen är trasiga. Typisk grej som kan driva den som inte vet det till vansinne.

Farthållaren drivs av en vakuumpump som sitter under batterihyllan, om du ska fortsätta leta sen.

Kod 1-2-2 betyder att signal saknas från hastighetsmätaren. Den kommer alltså från instrumentpanelen och går till farthållarens styrenhet, som sitter i relälådan framför torpedväggen, under huven.
Användarvisningsbild
av Tribal73
apersson850 skrev:Farthållaren fungerar inte om bromsljusen är trasiga. Typisk grej som kan driva den som inte vet det till vansinne.

Farthållaren drivs av en vakuumpump som sitter under batterihyllan, om du ska fortsätta leta sen.

Kod 1-2-2 betyder att signal saknas från hastighetsmätaren. Den kommer alltså från instrumentpanelen och går till farthållarens styrenhet, som sitter i relälådan framför torpedväggen, under huven.
Tack för den informationen. Det sparar ju mycket onödig tid att leta.
av varri
nu lånar ja också tråden, förra ägaren på min v70 har sonika klippt kablarna till bromsljuset i rutan och kopplat på ljuset i vingen, detta skall jag ordna så det lyser i båda.

Men till fråga; Kan detta göra så att min farthållare ikke fungerar?
Användarvisningsbild
av 232Divers
Har samma strul med min 855.. farthållaren fungerar inte.. funderade om det kunde ha med bromsljusen o göra efter jag läst lite här på tråden..
varje gång jag startar bilen så lyser varningslampan att det är en trasig lampa i kretsen men så fort jag stampar på bromsen så slocknar den.. har kikat på alla lampor o alla fungerar.... hittade ett par kablar som ska tydligen sitta till vingens bromsljus. men har ingen vinge på den.. kan det vara de som strular??
Användarvisningsbild
av apersson850
Vissa bilar har en glödtrådsvakt som lyser tills man testat bromsljuset. Det är inget fel, utan lagkrav i bland annat Tyskland.

Det är bara om samtliga bromsljuslampor slocknat som det inte fungerar.
Användarvisningsbild
av 232Divers
apersson850 skrev:Vissa bilar har en glödtrådsvakt som lyser tills man testat bromsljuset. Det är inget fel, utan lagkrav i bland annat Tyskland.

Det är bara om samtliga bromsljuslampor slocknat som det inte fungerar.
ok.. min bil är just tyskimporterad
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]