Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har just köpt en felkodsläsare till min bil, tyvärr så får jag följande felkoder.
EFI-718 Ignition timing control
TDC2A
TDC3
TDC2B
AT 121 shift solenoid S! short circuit to graund

och ABS 144 front wheel brake discs temp to high.

Om det bara var att jag fick några felkoder hade jag inte brytt mig så mycket, men nu är det så att bilen inte fungerar som den ska och jag har haft samma problem flera gånger tidigare men då har jag inte haft någon egen felkodsläsare så jag har lämnat in bilen till Volvo. Sen har bilen fungerat några månader för att samma fel ska hända igen.

Så nu vill jag inte köra med bilen fören jag har hittat felet, vill inte bli stående på E4 igen!
Kanske skulle det bli lättare att ge tips om du förklarade hur bilen beter sig när den inte fungerar som den ska.

"ABS 144 front wheel brake discs temp to high" Borde ju gissningsvis bero på anliggande broms.
Kolv i bromsok som går trögt, oket kärvar på glidpinnarna, eller bromskloss som kärvar i oket.
av *pettson*
Järven skrev:Kanske skulle det bli lättare att ge tips om du förklarade hur bilen beter sig när den inte fungerar som den ska.

"ABS 144 front wheel brake discs temp to high" Borde ju gissningsvis bero på anliggande broms.
Kolv i bromsok som går trögt, oket kärvar på glidpinnarna, eller bromskloss som kärvar i oket.
Nej det betyder inte alls nåt sånt.. :lol:
Det är såhär att nån tempsensor finns inte på bromsarna. Däremot när styrdonet aktiverat antispinn (TRACS) viss tid så förutsätter den att skivorna stigit till en viss temperatur som kan skada skivorna och då sätts kod på detta. :-)-)

Villkor
På bilar med TRACS registrerar styrenheten hur mycket bromsarna används och beräknar temperaturen på framhjulens bromsskivor. Om den beräknade temperaturen överstiger 450°C sätts felkod ABS–144.

Ersättningsvärde
-Varningslampan TRACS tänds och TRACS–funktionen blockeras när felkoden sätts. Varningslampan slocknar och TRACS–funktionen återgår till normal funktion då den beräknade temperaturen sjunkit under 350°C.
-ABS– och EBD–funktionen är tillgängliga hela tiden.

Felorsak
Bromsarna har används så mycket att temperaturen på bromsskivorna blivit hög.

Felsymptom
TRACS–funktionen uteblir tills temperaturen på bromsskivorna understiger 350 °C
Bilen startar normallt, när man kör så börjar det antingen med att lambda varningen tänds eller att bilen börjar gå dåligt trots full gas så minskar bilen i hastighet. Ibland så blir bilen bra igen efter ca en minut och ibland så dör motorn. Efter det blir bilen väldigt svår att starta men startar för det mesta. Sen brukar motorvarningen vara tänd i någon dag.
nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Låscylinder

Nyckeln går in i dörrens låscylin[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]