Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bobbyfix
Hej har en V70 T5 från -98
Den har slutat ladda (batteriet inte turbon :P ) men ladd lampan lyser inte utan all elektronik började bara spöka och gå på halvfart. Mätte spänningen vid tomgång och den ligger på ca 12,3 volt (borde vara 14v jag vet) men om jag gasar så ökar den lite till ca 12,7 så den ger ju lite ladd..

Är det något speciellt spök för denna sortens bil? eller
Kan det vara ett av kol stiften som hängt sig eller gått av?
Men ett nytt laddrelä kostar ju skjortan så vet nån om man bara kan byta kol stiften från nått annat typ billigt 240 relä och bara löda dit kolen? ??
Och om jag nu ska lös med generatorn är det lättast att ta bort servopumpen och hela fadderullan som sitter ovanför eller går det att skruva lös på plats om man inte har korvfingrar?

Tacksam för alla tips och ideer !! Tjing

Svar1: Hej jo laddlampan lyser när man slår på tändningen..

Svar2: Men kylfläkten startar inte direkt, asså jag vet inte om den går då jag kör men den startar ju inte då jag står på tomgången och då borde ju den ladda normalt?? Men jag ska prova ditt tips och se om det inte är lösningen på mysteriet!
Senast redigerad av 1 bobbyfix, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av emwtur
kolla att "laddlampan" lyser när du slår på spänningen.
gör den inte det så börja med kolla att den lampan är hel innan du börjar riva i generatorn.
/emwtur
av nollsexton
hej jag har samma fel på min v70 97:a Min kylfläkt startar hela tiden när man kör och drar ur batteriet. ovan fläkten sitter en kontakt som man kan dra isär gör det och bilen laddar som vanligt. det är bara att hålla tempen koll. jag har inte fixat mitt fel än men nu funkar laddningen iallafall
Användarvisningsbild
av emwtur
Hej !
Ändra inte ditt ursprungliga inlägg - utan skriv ett nytt svar istället !

Det lutar ju åt att din laddningsregulator inte mår så bra - eller att kolen är slut i regulatorn. blir det bättre om du knackar på generatorn med en hammare ( inte hårt)
- det kan få kolen att hoppa in en bit till - OM det funkar då så vet du vad det är iallafall !

/emwtur
av bobbyfix
Hej, Nu är generatorjäveln lös och det ena kolet var kortare än det andra och kopparbanan såg ojämn ut. Men med banan fint slipad så tänkte jag prova generatorn i skruvstädet men den visar inget utslag. Är det så att det måste ligga lite spänning på regulator för att den ska ladda?? (går kabeln från regulatorn till ladd lampan och där har lite spänning Lr?) eller har helt enkelt regulatorn bara pajat helt? eller snurrar Skruvdragaren jag använde för sakta för att den ska börja ladda?

Om det nu bara är kolen, kan jag löda dit ett par andra kol från ett annat relä? Vet ni nått relä som har samma dimension på kolen och som inte kostar drygt tusen spänn??

Och kan ni tipsa om nån sida där man kan finna el-schema för generatorn och hela bilen?? .. Tack
av *pettson*
bobbyfix skrev:Hej, Nu är generatorjäveln lös och det ena kolet var kortare än det andra och kopparbanan såg ojämn ut. Men med banan fint slipad så tänkte jag prova generatorn i skruvstädet men den visar inget utslag. Är det så att det måste ligga lite spänning på regulator för att den ska ladda?? (går kabeln från regulatorn till ladd lampan och där har lite spänning Lr?) eller har helt enkelt regulatorn bara pajat helt? eller snurrar Skruvdragaren jag använde för sakta för att den ska börja ladda?

Om det nu bara är kolen, kan jag löda dit ett par andra kol från ett annat relä? Vet ni nått relä som har samma dimension på kolen och som inte kostar drygt tusen spänn??

Och kan ni tipsa om nån sida där man kan finna el-schema för generatorn och hela bilen?? .. Tack
Du kan gå in på autoexperten eller nån annan som säljer hella?..
Bosch kostar tusen spänn.. Hella drygt 350kronor för hela laddningsregulatorn komplett. Det är iallafall vad jag betalade för nån månad sedan.
av *pettson*
bobbyfix skrev:Såklart är det ju då en Bosch jag har..
..såklart.. finns den i hellautförandet också.. som passar istället för din bosch..
av *pettson*
bobbyfix skrev:men då måste jag byta hela generatorn?? Lr passar hella regulatorn till bosch generatorn??
Den är en exakt kopia av din boschregulator. Den passar alltså istället för den befintliga.
ringde lokala autoexperten, gete motordelar är leverantören för ena.

Artikelnr: ger014 (beru) Pris 525kr

eller 5dr004242041 hella 474kr....

Så livet måste måste inte vara dyrt.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]