Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag glömde jag nyckeln tändningen i min V70 -00 så att fläkt mm stod på under en lång tid.
Ikväll när jag skulle åka en tur var ju självklart batteriet urdraget.
Vi rullade bak bilen med neutralen i (automat) så att vi kom till ett vägguttag så jag kunde ladda batteriet.
När jag startade bilen efter en stund P-läge, så blinkar elektroniklampan för automatlådan. Jag har startart bilen flera gången men den blinkar ändå.
Bilen fungerar problemfritt bara att pilen för växellådan blinkar. Kunde det ha blivit något konstigt när vi rullade bilen?
FredrikS skrev:Jag kopplade bort minuspolen och laddade batteriet fullt, kopplade tillbaka men lampan blinkar ändå. Så jag får nog fixa tid på en verkstad på måndag. Fruktansvärt frustrerande att se den där lampan blinka.
Lampan kan slockna av sig själv när du kört bilen några gånger. Felet har helt enkelt inte uppkommit på länge och bilen släcker lampan själv. Så spring inte iväg med hundralapparna till Volvo för fort :)
Nu har verkstaden läst ut koden, 0042, de sa att det var en temperaturgivare. Det blev efter batteriet blev urdraget.
Och jag har inte dragit släp eller kört hårt med bilen. Olja finns det och den ser, tycker jag, bra ut.
Jag tycker det är mycket underligt detta fel.
Nu har jag varit ute och läst lite om givaren + ringt till volvo. En givare skulle kosta ca 1000kr exkl byte. Men jag läste också att den kan indikera ifall oljan är dålig. Oljan är mörkröd men jag som amatör kan ju se helt galet. Jag ringde volvo och frågade om oljebyte och de skulle ha 2000 för ett sådant.
Tycker det är konstigt att den började indikera just när batteriet varit urdraget, kan ju vara en slump att givaren gick sönder eller indikerar på dålig olja också.
En olycka kommer ju sällan ensam.
Oljan är vad jag fattat alltid bra att byta.
av FredrikS
Nu har jag haft bilen inlämnad på volvo, byte av olja i växellåda. De ringde till mig och sa att lådan gick ännu sämre nu. Den slirar på växlarna och släpper växlarna ibland. 1-2 går bra, men växel 2-3 el 3-4 så släpper växeln. Tror jag det var.
Den gick ju så bra innan, men nu. De behöll bilen för att uppgradera mjukvaran i bilen för att se ifall det hjälper.
Han tyckte att jag skulle köra mycket med bilen så kanske oljan tjocknar till sig lite och att det skulle göra skillnad.
Det jag var mest rädd för har nu slagit in och få byta automatlåda.
av FredrikS
Idag pratade jag med verkstaden igen och nu växlade alla växlar bra utan 3:an. Vad jag förstod så är det kontrollenheten som är dåligt, troligtvis efter oljebytet. En ny enhet inkl byte hamnar runt 15000kr och rengörning av den gamla kostar 6500kr och det är inte säkert att det fungerar.
Förvirringen är total nu, jag har inte en aning om hur jag ska göra.
Efter mycket ringande åt alla håll och med hjälp av internet så har vi lyckas överbevisa att de gjort fel. De har fyllt på oljan genom ankarpluggen för brombandet för tredjeväxeln. De har erkänt att de gjort fel. Så långt känns det ok. Men verkstaden plockade själv ner växellådan och fäste bromsbandet. De sa att allt såg bra ut, men frågan som jag ställer mig är ifall verkstads folket som inte klarar utav att byta olja, kan plocka ner en växellåda och fästa bromsbandet och kan avgöra att allt ser bra ut och inga skador efter provkörningarna.
De har ringt och sagt att bilen är klar och går som en klocka. Men det känns ändå inte bra att hämta ut bilen, efter man inte vet hur det egentligen.

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]