Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicknicke
Klantiga jag har dragit sönder gängorna i oljepluggshålet. Droppar sakta men säkert ut olja från bilen (850-93). Vad göra? Heli-Coil? Men vem har sådana verktyg?
Användarvisningsbild
av v70r/awd
Nicknicke skrev:Klantiga jag har dragit sönder gängorna i oljepluggshålet. Droppar sakta men säkert ut olja från bilen (850-93). Vad göra? Heli-Coil? Men vem har sådana verktyg?
har ett nytt tråg du får köpa av mig lättare och byta tråg :wink:
av Nicknicke
Vad kostar ett sådant då? Vet vad Volvo vill ha... :-( Hur svårt är det att byta?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Alla pluggar med mm-gänga har 1,5 mm stigning, det går ganska bra att gänga upp till M20 (M18 original) utan att ens borra i förväg. Jag har gjort det på några växellådor.
Men du behöver få tag i en M20*1,5 gängtapp, lite tråkigt att köpa en för bara ett enda hål...
av Nicknicke
Har funderat på detta med. Är du säker på att det är M18x1.5 orginal? Finns nya pluggar att köpa universal så det löser sig. Problemet måste vara att komma rakt in i hålet med tappen? Vad gör man med spånorna? Skölja ur med olja? Gängtapp ordnar jag på jobbet, inga problem. Är det besvärligt att montera ner oljetråget?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vi har ett pluggsortiment på jobbet iaf, från Würth eller Berner. Borde väl finnas på mekonomen eller så med tycker jag. Klena massor av fett på gängtappen så får du med dig spånorna ut. Det är väl inte fel att köra igenom den gamla oljan heller iofs...
av Nicknicke
Hur farligt är det om det blir lite spån kvar inne i tråget?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Aluminium är ju inte så hårt och oljefiltret är ju där för att användas eller? :twisted: Jag brukar använda fett på tappen när jag gängar upp tändstiftshål för insatsgängor och har inte haft några problem hittills.
Användarvisningsbild
av v70r/awd
Nicknicke skrev:Vad kostar ett sådant då? Vet vad Volvo vill ha... :-( Hur svårt är det att byta?
500:- lätt att byta pm vid intresse
av alan
Prova att gänga upp det om det går dåligt och det inte blir tätt så köper du killens Olje tråg, tycker 500 kr öåter väldigt billt. Synd att han inte har en baklucka till mig, för samma pengar. För jag måste byta min.
Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]

Extra backljus V60 cc -20 LÖST!

Snyggt! Jag har samma liggandes i väntan p&ar[…]