Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan1
jag såg bilder här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=37589 som liknar hur det ser ut under min bil när det gäller oljeläkaget

har jag de här pluggarna på min bil som omtalas i den andra tråden?

"Det sitter gängade pluggar(oljekanalerna) på gaveln bakom kamremskåpa som kan va lösa, rengör och loctite på dom sen e de bar å åk!"

om jag har dessa pluggar kan det då vara det som läcker och hur kommer jag åt dem? jag har ju stått under bilen och kollat med lampa lite här och var och försökt lokalisera läckan men inte hittat något fast det var innan jag läste det här med pluggarna?

hur ser det ut vad letar jag efter och vart? finns det bilder så skulle min neandertalarhjärna uppskatta det.

Edit: har nu kommit fram till att det var min koksiga vevhusventilation som var boven det är numera torrt under bilen och lika så inga mer droppar under tråget.

kan ju rekomendera alla som misstänker att ert vevhusvenyilations paket är täppt att ni byter/rengör det.

kosta mig totalt runt 1400 pix då bytte jag det mesta
Senast redigerad av 2 Stefan1, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Nexus
jag hade börjat med tvätta rent och sen försöka lokalisera vart det kan tänkas komma ifrån, packboxen bakom remskivan till vevaxeln är nog det vanligaste
av Stefan1
då jag är ganska okunnig när det gäller bilar men ganska händig (finns spår av det i mina tidigare inlägg) måste jag säga att jag tidigare i sommras kolla mycket under bilen av olika anledningar och jag gjorde rent runt "tråget" men jag hittade liksom inte läckan då.

packboxen vid remskivan säger du det låter både simpelt och avancerat på samma gång, med tanka på hur trångt det ser ut både underifrån och ovanifrån så torde ju detta ingrepp kräva en hel del nedmonteringsjobb? (finns det ingen guide... 8) ) eller är det bort med en del och byta en packning eller är det ett "plocka ner tusen saker för att byta en packning"?

och frågan återstår HAR jag dessa pluggar?
Användarvisningsbild
av Nexus
pluggarna vet jag inget om men en bra guide på byta packbox är HAYNES "gör det själv handboken"
med den så fixar du bytet när du är händig och har lite verktyg i garaget :D
Användarvisningsbild
av goransson89
Är lite saker som ska bort, är inte så farligt. Men gör en ordentlig motortvätt med avfettning och högtrycktvätt, tvätta rent överallt väldigt noga, starta bilen och lägg dig under och titta och vänta, eller ut och kör en sväng och åk in och kolla sen, =) Jag tvätta min och körde sen in den i smörjhallen på jobbet och stog under med en ficklampa och vänta, tog inte många sekunder innan det började droppa olja, men min läckte kanske lite mer än din :lol:
av Stefan1
har inte fått tummen ur, men jag skumma igenom "hanez" henize eller vad den nu heter jag har ju den för v70 (finns ju inte för xc awd) vilken del stämmer med det bytet av packbox? vad är benämningen i boken? så jag kan läsa på och avgöra om min händighet räcker till
av Stefan1
hmmmm det där special verktyget, är det ett absolut måste?

plocka ner kamrem mm mm verkar vara en hel del som ska ner för det här bytet finns det något sätt (kanske någon har en bild) så jag kan "se" om det är här det läcker helt säkert?

jag har ju inget garage hemma så jag lär ju försöka låna ett för det här är ju inget jag vill börja med på en OK mack............blir dyrt om bilen blir stående :shock:
av Stefan1
Har i förebyggande syfte sökt runt lite på forumet bland annat och jag har börjat ana oråd och min osäkerhet ökar med min okunskap....

såg idag att det runnit lite olja ner från under kåpan (där det liksom är en "nergröpning" på höger sida om toppen) funderar på om det kan vara så att det läcker där, kommer ta bort "kåpan" imorgon och kolla,

men i och med nu när den verkar läcka mer olja har jag tyckt att den även "förlorar" kylarvätska och jag har sett lite vit rök ibland men inte tänkt så mycket på det, så ge mig dommen nu!

eller tala om var och hur jag skall börja och vart sitter det jag skall börja med?

vad är symtomet läckande olja och sjunkande kylarvätskenivå tecken på (om det nu är så) såg i någon tråd att man fråga om det var så men talade inte om varför-
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]