Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#16737
Mitt första inlägg i detta forum :)

Jo, över till mitt problem nu. Jag köpte en Volvo V70 2,5T -99 med automatlåda för drygt tre veckor sen. Den har gått som en pärla sedan dess och jag är hur nöjd med den som helst.

Men ikväll så fick jag en tanke att jag skulle gå ner och starta bilen bara eftersom den stått still nu i två och ett halvt dygn. Man har ju hört en del om att larmet är bra på att dra ur batteriet, dock vet jag inte på hur lång/kort tid.
Jag knallade ner till bilen, låste upp och vred om startnyckeln. Bilen startade INTE!!! Det enda den gjorde var att "ticka", dvs ett tickande ljud under ratten och instrumentlamporna blinkade i samma takt som tickandet. Jag hörde ingen startmotor som drog, dock var det svårt att höra iom tickandet under ratten. Provade några gånger till och det blev värre o värre... tills sist ville den inte ens ticka. Dvs helt stendöd och kupébelysningen var svag och centrallåset var segt som sirap. Speciellt när man försökte låsa med larmdosan.

Öppnade förardörren, då började fotstegslampan att blinka i samma takt som tidigare plus att jag hörde ett tickande från motorrummet. Stängde dörren och öppnade igen, då lös lampan normalt, om än lite svagt, likaså gjorde kupébelysningen... lös svagt alltså. Men inget tickande från motorrummet denna gång.

Det lustiga i det hela är att för 4-5 dagar sen började servicelampan på instrumentpanelen att lysa. Kan det ha med det här att göra?
Till saken hör att jag fick 13 500-milaservicen fixad när jag köpte bilen, men de har bara glömt att nollställa serviceindikatorn/lampan.
För inte känner väl serviceindikatiorn av att det är något fel med bilden? Den beräknar väl bara olika parametrar så som hur långt man kört, hur länge osv osv...

Kan dessa två ha något samband?
Eller är det helt enkelt så att batteriet kanske bara är svagt och har fått sig en sista knäck av larmet när bilen stått still i 2,5 dygn!?!?

Imorgon bitti är det väl fritt fram för mig att försöka starta med startkablar och hoppas det fungerar, och i så fall få ett nytt batteri av bilhandlaren jag köpte bilen hos?!

Vore tacksam för all hjälp! :)
Användarvisningsbild
av Ramon
#16738
seattlegrunge skrev:Mitt första inlägg i detta forum :)

Jo, över till mitt problem nu. Jag köpte en Volvo V70 2,5T -99 med automatlåda för drygt tre veckor sen. Den har gått som en pärla sedan dess och jag är hur nöjd med den som helst.

Men ikväll så fick jag en tanke att jag skulle gå ner och starta bilen bara eftersom den stått still nu i två och ett halvt dygn. Man har ju hört en del om att larmet är bra på att dra ur batteriet, dock vet jag inte på hur lång/kort tid.
Jag knallade ner till bilen, låste upp och vred om startnyckeln. Bilen startade INTE!!! Det enda den gjorde var att "ticka", dvs ett tickande ljud under ratten och instrumentlamporna blinkade i samma takt som tickandet. Jag hörde ingen startmotor som drog, dock var det svårt att höra iom tickandet under ratten. Provade några gånger till och det blev värre o värre... tills sist ville den inte ens ticka. Dvs helt stendöd och kupébelysningen var svag och centrallåset var segt som sirap. Speciellt när man försökte låsa med larmdosan.

Öppnade förardörren, då började fotstegslampan att blinka i samma takt som tidigare plus att jag hörde ett tickande från motorrummet. Stängde dörren och öppnade igen, då lös lampan normalt, om än lite svagt, likaså gjorde kupébelysningen... lös svagt alltså. Men inget tickande från motorrummet denna gång.

Det lustiga i det hela är att för 4-5 dagar sen började servicelampan på instrumentpanelen att lysa. Kan det ha med det här att göra?
Till saken hör att jag fick 13 500-milaservicen fixad när jag köpte bilen, men de har bara glömt att nollställa serviceindikatorn/lampan.
För inte känner väl serviceindikatiorn av att det är något fel med bilden? Den beräknar väl bara olika parametrar så som hur långt man kört, hur länge osv osv...

Kan dessa två ha något samband?
Eller är det helt enkelt så att batteriet kanske bara är svagt och har fått sig en sista knäck av larmet när bilen stått still i 2,5 dygn!?!?

Imorgon bitti är det väl fritt fram för mig att försöka starta med startkablar och hoppas det fungerar, och i så fall få ett nytt batteri av bilhandlaren jag köpte bilen hos?!

Vore tacksam för all hjälp! :)
Hej och välkommen till forumet seattlegrunge :lol:
Jag är inte helt säker, men tror att det är ditt batteri som är kasst. Det är antagligen därför det blinkar också, när t.ex. Blinkersglödlampan på ena sidan pajat, så att endast ena blinkar, så blinkar den snabbare etc. Att bilen står larmad i nästan 3 dygn ska inte vara några problem, men ifall ditt batteri inte var så bra innan det, så är det klart att larmet kan ha spelat in. Men på ett friskt batteri är det inga problem. Japp, nytt batteri borde du få! I samma veva kan du be dem släcka servicelampan också! Den har inget med ditt problem att göra... Det är bilens felkodssystem som visar ut felkod ifall något inte är som det ska. Har du kollat nivån på batterivattnet? Kan hända att någon cell pajat också.
Användarvisningsbild
av seattlegrunge
#16742
Tack för ditt snabba svar och välkomnandet! :)

Jag hoppas det är som du säger, och det verkar onekligen som att det är den mest logiska förklaringen. Håller tummarna... för man vill ju inte lämna in bilen redan...

Jag hade ingen chans att kolla nivån i batteriet eftersom det var för mörkt och min ficklampas batterier oxå sjöng på sista versen... osis vad gäller batterier ;)
Ska kolla det imorgon bitti och avlägga rapport till dig med vad som var fel :)

Yes, servicelampan ska bilhandlaren även nollställa... ringde dem i fredags angående det och det är bara för mig att köra ut till dem
Angående servicelampan... kan en vanlig bilhandlare nollställa den? De behöver ingen speciell apparatur för detta, nåt som t ex endast Volvo och större verkstäder har? Bara så att det blir rätt hos min bilhandlare :)
Senast redigerad av 1 seattlegrunge, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lindepär
#16751
Jag råkade ut för något liknande på första semestern med V70'n. Den var tvärdöd när vi skulle åka ut från en parkering 60 mil hemifrån :cry: Startmotorn reagerade inte alls, men instrumenlampor tändes vill jag minnas. Efter bogsering till en volvoverkstad upptäckte dom att en kabel till startmotorn antagligen hade varit glapp. Det enda dom gjorde var att skruva loss kablarna, sedan lite rengöring och hopsättning igen. Sedan dess har den funkat som en klocka.
Användarvisningsbild
av Ramon
#16752
seattlegrunge skrev:Tack för ditt snabba svar och välkomnandet! :)

Jag hoppas det är som du säger, och det verkar onekligen som att det är den mest logiska förklaringen. Håller tummarna... för man vill ju inte lämna in bilen redan...

Jag hade ingen chans att kolla nivån i batteriet eftersom det var för mörkt och min ficklampas batterier oxå sjöng på sista versen... osis vad gäller batterier ;)
Ska kolla det imorgon bitti och avlägga rapport till dig med vad som var fel :)

Yes, servicelampan ska bilhandlaren även nollställa... ringde dem i fredags angående det och det är bara för mig att köra ut till dem
Angående servicelampan... kan en vanlig bilhandlare nollställa den? De behöver ingen speciell apparatur för detta, nåt som t ex endast Volvo och större verkstäder har? Bara så att "min" bilhandlare inte trixar till det och gör nåt fuffens med min servicelampa :)


Även mindre verkstäder kan nollställa servicelampan, så du kan vara lugn :D Angående speciell apparatur för detta, så behövs inte det för din modell... Så du kan nollställa servicelampan själv om du följer nedanstående steg:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Slå av tändningen
2. Tryck in och håll kvar nollställningsknappen för trippmätaren
3. Slå nu på tändningen
4. Fortsätt att trycka in nollställningknappen i 10 sekunder, efter att det gått 10 sekunder så blinkar SRL-lampan
5. Efter att lampan börjat blinka så släpper du nollställningsknappen inom 4 sekunder

SPL = Service Reminder Lamp
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sådär, nu skall servicelampan vara nollställd :D

Lycka till!
Användarvisningsbild
av seattlegrunge
#16775
Tack så mycket allihopa för er hjälp och era tips!

Det var en så enkel grej att det var batteribyte som behövdes... kortslutning i det "gamla" batteriet helt enkelt :D
Användarvisningsbild
av Lindepär
#16776
Skönt när det löser sig :D
Användarvisningsbild
av seattlegrunge
#16835
Japp, helt underbart! :)
Sen ska min bilhandlare ha fina credits, de är verkligen tillmötesgående och hjälpsamma! Finns ju så många andra som är precis tvärtom tyvärr...
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]