Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Carro83
#261120
De som är problemet är att den bluddrar och luktar soppa om avgaserna, på 2:ans växel så försvinner orken vid 1500 varv och den bluddrar sig framåt. men på högre varvtal går han relativt bra. Låter som en gammal båt.

Någon som har någon aning om vad de kan vara? :S
av Carro83
#261252
Alltså jag va ute och åkte när bilen började strula märkte problemet då bilen gick dåligt ur en rondell, kan de bli felkoder då?
har hört mig lite för och de jag har hört är att de kan vara ett tändstift som är dåligt, men dom är nybytta för ca ½ år sen... Men jag tänkte höra mig för om någon här varit med om samma sak :S
Användarvisningsbild
av emwtur
#261263
felkoderna lagras i respekive "styrsystem"
kolla översta inlägget i formumet om hur du läser ut dina felkoder
- kolla gärna först på vilken information du kan få av felkoderna så inser du vikten av att kolla dom först,
innan man börjar tokgissa om vad felet kan vara.

/emwtur
av Carro83
#261827
oki har i dag varit inne på volvo och gjort komptest och den har ingen komp på 3:an så nu står bilen på mekonomen och ska bli omhändertagen i morgon då dom tror att en ventil har fastnat och då sa dom till mig att dom ska högtryckstvätta motorn med olja och se om de då släpper och blir ren eftersom att jag inte är så kunnig inom oljor mm så har jag använt mig av mineral och halvsyntets oljor men de skulle tydligen bli som sirap i motorn och de rätta som ska va i är helsyntet och då e de inte är så konstigt att en ventil har fastnat, den kostnaden blir ca 4000:- men om de inte är de så så kanske kan notan läggas på 25000:- :cry: och då ska dom plana toppen och byta packningar fixa ventilerna mm, har fått ont i huvudet av all information :???:
av *pettson*
#261868
Carro83 skrev:oki har i dag varit inne på volvo och gjort komptest och den har ingen komp på 3:an så nu står bilen på mekonomen och ska bli omhändertagen i morgon då dom tror att en ventil har fastnat och då sa dom till mig att dom ska högtryckstvätta motorn med olja och se om de då släpper och blir ren eftersom att jag inte är så kunnig inom oljor mm så har jag använt mig av mineral och halvsyntets oljor men de skulle tydligen bli som sirap i motorn och de rätta som ska va i är helsyntet och då e de inte är så konstigt att en ventil har fastnat, den kostnaden blir ca 4000:- men om de inte är de så så kanske kan notan läggas på 25000:- :cry: och då ska dom plana toppen och byta packningar fixa ventilerna mm, har fått ont i huvudet av all information :???:
Jag får också ont i huvudet..
1: hängda ventiler på en cylinder i en vitfemma. Det vore den första jag känner till som stannade öppen på grund av koks. Tror mera på att en ventil fått stryk isåfall.
2: Plana toppen? För vadå? Är toppen skevare än 0,3mm på tvären och 0,5mm på längden? Isåfall har du kokat bilen otroligt bra och det hade du väl inte. 80% av alla planingar är helt onödiga tyvärr, det planas för att* ifall*. Ett bryne och 10 minuter mekanikertid gör mera under för bilen ifråga. Det är nämligen så att B52xx topplocken får inte planas nåt speciellt. Har tidigare varnat om planingar i onödan som görs..
Toleranserna för skevhet är nästan det dubbla över vad du får plana den. Och gäller det packningsytan, då bryner man lite grand å är ytan fin igen. Alternativet är en scotch variant som används för att ta bort färg. Den tar packningsrester man inte aluminiumen.

Ett tips. Ta en FELSÖKNING inget annat till att börja med. När du vet vad felet är så ska vi se om vi kan få fram det bästa/billigaste.
av Carro83
#261877
jo men nu i morgon så ska han blåsa igenom motorn med olja och se fall någe släpper, jag har ingen aning om hur man gör kan bara lyssna på vad andra säger.. och han på volvo sa att de inte va någon komp på 3:an och sa att någe i motorn va trasigt men att han visste inte vad förrän man lyfter av toppen och tittar.. :cry:
av Carro83
#261880
jag och min föredetta fixade motorn för ca 3 år sen och då planade vi toppen och bytte alla ventiler, fixade motorn rätt mycke va jag kommer ihåg.
och jag kör inte bilen hårt, ligger alltid under 3000 varv och brukar inte gasa på så mycke med den, tar hand om min bil även fast ja har hällt i mineralolja :S
hade varit enklare om man haft en "ärlig" mekaniker runt sig som kunde hjälpa..
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]