Carro83 skrev:oki har i dag varit inne på volvo och gjort komptest och den har ingen komp på 3:an så nu står bilen på mekonomen och ska bli omhändertagen i morgon då dom tror att en ventil har fastnat och då sa dom till mig att dom ska högtryckstvätta motorn med olja och se om de då släpper och blir ren eftersom att jag inte är så kunnig inom oljor mm så har jag använt mig av mineral och halvsyntets oljor men de skulle tydligen bli som sirap i motorn och de rätta som ska va i är helsyntet och då e de inte är så konstigt att en ventil har fastnat, den kostnaden blir ca 4000:- men om de inte är de så så kanske kan notan läggas på 25000:-
och då ska dom plana toppen och byta packningar fixa ventilerna mm, har fått ont i huvudet av all information :???:
Jag får också ont i huvudet..
1: hängda ventiler på en cylinder i en vitfemma. Det vore den första jag känner till som stannade öppen på grund av koks. Tror mera på att en ventil fått stryk isåfall.
2: Plana toppen? För vadå? Är toppen skevare än 0,3mm på tvären och 0,5mm på längden? Isåfall har du kokat bilen otroligt bra och det hade du väl inte. 80% av alla planingar är helt onödiga tyvärr, det planas för att* ifall*. Ett bryne och 10 minuter mekanikertid gör mera under för bilen ifråga. Det är nämligen så att B52xx topplocken får inte planas nåt speciellt. Har tidigare varnat om planingar i onödan som görs..
Toleranserna för skevhet är nästan det dubbla över vad du får plana den. Och gäller det packningsytan, då bryner man lite grand å är ytan fin igen. Alternativet är en scotch variant som används för att ta bort färg. Den tar packningsrester man inte aluminiumen.
Ett tips. Ta en FELSÖKNING inget annat till att börja med. När du vet vad felet är så ska vi se om vi kan få fram det bästa/billigaste.