Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har en V70 2.0T -00

Det läcker olja från oljereturen från turbon. Var på bilprovningen och han sa att det förmodligen var O-ringen som var otät. Min fråga är om man kan byta denna O-ring själv. Om jag tittar på röret så sitter det bara med två bultar. (sitter ingen slangklämma på röret, men det kanske det inte skall göra)
Kan man bara lossa dessa bultar och dra ut röret, följer O-ringen med då?
Måste man tömma bilen på Olja?
Är detta något som man kan göra själv, kan inte mycket om bilar, men är ganska händig?
Något speciellt man bör tänka på?

Tacksam för svar.

Hälsningar

Tomas
Sitter med 2 st M6 dvs 10mm skalle, sen är den nerstucken i blocket ovanför oljenivån, så motor olja behöver inte tömmas, rätt lätt, gott om plats är det ju.
Min t5:a läckte i matningsledningen till oljan, den som sitter på ovansidan, men det droppade från utsidan av returen pga gravitationen...
Om jag inte minns helt galet så sitter det en papperspackning där också. Ganska vanligt att läcker enligt din beskrivning.
Antingen sitter me 2 st M6 eller insexbult! O-ringen brukar oftast stanna kvar i hålet men de är ju bara peta upp me fingret och göra rent!
Och under turbon så sitter de papperspackning!

Kostnad på Volvo: 25 kr nåt sånt
ketto skrev:Antingen sitter me 2 st M6 eller insexbult! O-ringen brukar oftast stanna kvar i hålet men de är ju bara peta upp me fingret och göra rent!
Och under turbon så sitter de papperspackning!

Kostnad på Volvo: 25 kr nåt sånt

Lyfter en gammal tråd, men i min är det varken M6 eller insex, kan det finnas ett tredje alternativ? Ser mest ut som en torx med en pinne i mitten.
Det är en torx men som du ser behövs då en torx med hål i mitten, finns på Biltema.

Mvh GK

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]