Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag behöver lite teoretisk hjälp med vad som kan vara fel med min rengjorda vevhusventilation. Motorn som gått 30 500 mil har så länge jag ägt den dragit olja men antagligen inom rimliga gränser med tanke på miltal. I vintras när det var ordentligt kallt så tryckte motor upp olja genom oljepåfyllningslocket. Det handlade gissningsvis om strax under en deciliter på två km med kall motor. Jag körde inte bilen mer (då motorn dog vilket visade sig vara brännd lödning på bränslepumpsreläet) utan tog in den i garage och rengjorde vevhusventilationen enligt pettsons guide. Sen dess har motor fungerat bättre än innan i den bemärkelsen att den inte tickar vid kallstart, vilket den gjorde förut. Har inte sett någon läckande olja heller. Däremot när jag "mäter" trycket vid oljestickan med "dasspapper" som jag sett tips på förut så verkar det som att jag övertryck. ?:-/
Det jag nu undrar är ifall någon snäll själ har förslag på vad som felar. Alla teoretiska resonemang är uppskattade!
Kan det vara så att en dålig packning i oljepåfyllnkingslocket kan ge upphov till ändrat tryckförhållande i motorn dvs att övertrycket eller åtminstonde en del av den beror på dålig tätning uppåt?
De stämmer bra, oljefälla och dyl är rengjort/byt. Kan oljetråget sätta igen alltså. Och ända sättet att fixa det är att riva tråget?
av *pettson*
EdOr skrev:De stämmer bra, oljefälla och dyl är rengjort/byt. Kan oljetråget sätta igen alltså. Och ända sättet att fixa det är att riva tråget?
Kanalen fortsätter ned i tråget. Det är därför man ibland måste ta ned tråget och göra rent där med.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]