Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo850glt
När jag bromsar så rycker det i bilen. Jag har kollat beläggen fram men dom är så gott som nya. skivorna ser också ganska nya ut. Har inte kollat bak ännu men kan de vara så att skivorna/beläggen bak är slut eller kan de bero på något annat?
Användarvisningsbild
av noniz
Tja!
Hackar det på ett vibrerande sätt vid lättare bromsning?
Då kan det bero på vinna bromsskivor.
Hadde detta problem själv på min 945'a
Bytte skivor och belägg fram så försvann vibreringarna.
Användarvisningsbild
av noniz
Tja!
Skulle tro att du är i behov av nya skivor.
Användarvisningsbild
av Erico
volvo850glt skrev:Det rycker ganska kraftigt i hela bilen men inget i pedalen.
Kolla även skivor/ok bak då det brukar rycka i ratten om framskivorna är vinda. Har bytt skivor 3ggr bak, 1ggr fram och ok 1ggr på 8 år på min 855 -95. Folk pratar om problem med framvagn på 850/v70 men det är inget mot bromseländet.
av *pettson*
Erico skrev:
Kolla även skivor/ok bak då det brukar rycka i ratten om framskivorna är vinda. Har bytt skivor 3ggr bak, 1ggr fram och ok 1ggr på 8 år på min 855 -95. Folk pratar om problem med framvagn på 850/v70 men det är inget mot bromseländet.
Faktum är att konstruktionen är ganska perfekt. Däremot gör ju alla som det föreskrivs i *ecodriving*.. Man bromsar lite och klent. Stora bromsar (jodå det räknas som stora bromsar) beckar ihop då och det ger både rostiga och vinda skivor. Lösningen är faktiskt simpel. BROMSA HÅRT minst en gång per vecka och då håller sej oken i trim och skivorna likaså. Det finns INGEN bil med skivor som gillar passiv körning och duttande på bromsen och allmänt mest motorbroms. Det slutar ALLTID med problem. Att problemen är större bak än fram beror på att bakre delen av bilen får 20-30% av den kraften som används fram. Med andra ord skitlite broms fram= microbroms bak.. Det håller ingenting borta..
Användarvisningsbild
av Erico
*pettson* skrev:
Erico skrev:
Faktum är att konstruktionen är ganska perfekt. Däremot gör ju alla som det föreskrivs i *ecodriving*.. Man bromsar lite och klent. Stora bromsar (jodå det räknas som stora bromsar) beckar ihop då och det ger både rostiga och vinda skivor. Lösningen är faktiskt simpel. BROMSA HÅRT minst en gång per vecka och då håller sej oken i trim och skivorna likaså. Det finns INGEN bil med skivor som gillar passiv körning och duttande på bromsen och allmänt mest motorbroms. Det slutar ALLTID med problem. Att problemen är större bak än fram beror på att bakre delen av bilen får 20-30% av den kraften som används fram. Med andra ord skitlite broms fram= microbroms bak.. Det håller ingenting borta..
Sant.
Men jag upplever att det är mer problem med 855án än dom andra bilarna jag haft, har i alla fall ägt ca15 bilar och kört likadant med dom. Hoppas bilen jag köpte i sommras (v70 2,5t -05) funkar bättre.
av *pettson*
Nu ska jag inte grusa dina tankar, men bromsarna är kraftigare tekniskt sett på Nyare V70 så det kommer att bli samma visa.. ELLER värre. Om du nu inte ändrar körstil.
Användarvisningsbild
av emwtur
*pettson* skrev:Nu ska jag inte grusa dina tankar, men bromsarna är kraftigare tekniskt sett på Nyare V70 så det kommer att bli samma visa.. ELLER värre. Om du nu inte ändrar körstil.
Jag tycker problemet med 850 är att bromsarna bak är kraftigt överdimensionerade - jag vet inte om Volvo ändrat något på det med V70.
sedan har det ju med bromsbalansen att göra också - antar att på bilar som är designade med tanken att dom alltid skall ha individuell ABS bak så kan man balansera mera bromskraft till bakhjulen - då minskar ju problemen med "oanvända" bromsar bak.

Nåväl - jag brukar precis som du säger ta ut vår 855 på bromsrace minst en gång i månaden - både med långa men inte så hårda inbromsningar, samt rena tvärnitar - allt för att få upp temperaturen på grejorna rejält.

/tur
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Har aldrig haft problem med rostiga skivor bak (utom efter föregående ägare), men så "eco"-bromsar jag nästan aldrig heller. Undrar vad som är mest trafiksäkert, miljövänligt & ekonomiskt? Att stå rejält på hejdarna så dom håller sig fräscha (dessutom har man ju mer koll på att allt funkar vid en ev. panikbromsning) eller bromsrenovering oftare och osäkrare funktion p.g.a. för lite broms? 8)
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]