Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Har en 855 från 1995-
Har gått ca 27500.

Bilen är ju i sig inte direkt tyst, men nu tycker jag det blivit värre än tidigare. 2 olika ljud som dykt upp:

1)
Jag upplever det som lageroljud från höger framhjul.
Kan närmast likna det vid ett vinande ljud i kombination med ljud liknande ett kullager som inte är smörjat men med skrä i, nästan lite skrapande.

Uppträder i framförallt farter från 70-120.

Lite luddig beskrivning kanske, men finns det något i de roterande hjuldelarna som kan orsaka detta och som behöver återkommande rengöring/smörjning?

2)
Vid kallstart är det ju nästan alltid lite hårdknackig gång första tiden innan den blivit varm.
Nu upplever jag det som att det vid start och första 10 minutrarna låter nästan som hål på avgasröret/grenröret långt fram (typ lite blödderljud...) , men det försvinner efter en tids körning.

Ideér?
Användarvisningsbild
av emwtur
1)
kan vara hjullager - men då borde ljudet ändra sig/försvinna om du svänger höger/vänster - skrap i Bromsar brukar försvinna om man bromsar lätt.

2)
kan vara så att du har en spricka i grenröret - när grenröret blir varmt så "sväller" metallen och läckan blir mindre ! - kolla efter svarta spår i svets-skarvarna på grenröret.
- eller ventillyftarna som inte justerar in sig när motorn är kall!

Lyssna om det låter fram/under eller från toppen på motorn !

/emwtur
av 780xlt
Ok, det är säkert hjullagret höger fram då.
Är det byte som gäller, eller kan man rengöra/smörja upp lager?

Bilen har trots allt gått 27500 mil och är värd därefter, så jag kan inte göra några kostsamma ingrepp. Såg på Biltema att de kostar 499 kr st. Kanske lönt att byta?
Eller satsa på lager från skroten?

Vad händer med lagret; slutar det rulla helt och skär eller blir det bara sämre och sämre?
Användarvisningsbild
av emwtur
780xlt skrev:Är det byte som gäller, eller kan man rengöra/smörja upp lager?
byte gäller !
hissa upp bilen - så bör du känna att det är glapp i lagret!
780xlt skrev:Såg på Biltema att de kostar 499 kr st. Kanske lönt att byta?
får jag köpa bilen för 500 jämnt ? :-)
780xlt skrev:Vad händer med lagret; slutar det rulla helt och skär eller blir det bara sämre och sämre?
en av dom sakerna händer garanterat, tyvärr finns det inga garantier för vilken.
rekomenderar att du letar runt lite i forumet
- det finns en del problem med att lagret och drivaxeln kan vara limmade !
tror även det finns en del info på http://pettson.info - när den kommer upp igen !
/emwtur
Användarvisningsbild
av EdOr
Hej,

Vill bara tipsa om att det inte är säkert att du kan "känna" ett glapp när du ska lyfta och kolla hjullagret. Jag hade ett sådant ljud du beskriver höger fram (turbinljud) som inte gav tydliga skillnader när jag svängde och jag hade inte en uns glapp när jag lyfte upp och kollade. Men lagret var slut. Jag fick tips om att lyfta upp och hålla en hand på fjädern samtidigt som jag snurra däcket. Kändes det tydliga vibrationer i fjädern (i jämförelse med den andra sidan) var lagret slut. Det funka för mig. Så om du inte känner något glapp så kolla på det viset mé.
Lycka till!
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]