Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är ju nu så att jag tänkte byta ut skivor belägg och OKen pga av Ganska dåliga bromsresultat på bilprovningen. När jag "snart" har bytt sakerna och inte hinner köra in dom i ca 50-100 mil som de står lite här å var, hur blir skivorna efter bilprovningens test ?? Dom bromsar ju inte så jävla mycke me dom men så som de står i guiderna när man byter skivor så kan dom ju slå sig om dom blir varma innan man kört in dom..

så frågan lyder... kan jag dagen efter/ eller några dagar efter bytet åka in å få bromsarna kollade utan dåliga värden och besvär efterråt !? Har märkt att pettson är en kunnig kille så du kanske kan svaret på de !? :)

Bilen är en v70 -97
av *pettson*
Blender skrev:Är ju nu så att jag tänkte byta ut skivor belägg och OKen pga av Ganska dåliga bromsresultat på bilprovningen. När jag "snart" har bytt sakerna och inte hinner köra in dom i ca 50-100 mil som de står lite här å var, hur blir skivorna efter bilprovningens test ?? Dom bromsar ju inte så jävla mycke me dom men så som de står i guiderna när man byter skivor så kan dom ju slå sig om dom blir varma innan man kört in dom..

så frågan lyder... kan jag dagen efter/ eller några dagar efter bytet åka in å få bromsarna kollade utan dåliga värden och besvär efterråt !? Har märkt att pettson är en kunnig kille så du kanske kan svaret på de !? :)

Bilen är en v70 -97
Grejen är att du kommer att få lite svampiga resultat. Bilprovningen kommer antagligen att göra som vanligt.. köra skiten ur dina skivor för att *rensa* dom.
Påpeka att dom inte är inkörda och att OM dom tänkt sej värma skivorna så får dom ta konsekvenserna.
efter 2 nedbromsninger från 100-0 så ska nya belägg ha full anliggning mot nya broms skivor (vi pratar frambromsar) några 100 mil ska inte behövas för att få upp bilen i den farten.
av *pettson*
CarMan skrev:efter 2 nedbromsninger från 100-0 så ska nya belägg ha full anliggning mot nya broms skivor (vi pratar frambromsar) några 100 mil ska inte behövas för att få upp bilen i den farten.
Ja att följa tillverkarnas uppmaningar på bipacksedlarna är ju skitdumt. Dom vet ju mindre än andra eller hur?
Först av allt ska uppvärmningen ske SAKTA dom första gångerna under en viss tid (Det är för att ett visst antal bromsningar ska ha skett). Sen när det skett och vi blivit av med spänningarna som uppstår i alla skivor som hettas upp första gången (finns förvisso förbakade skivor och förbakade belägg) så är det dags för att få upp greppet i skivorna. Antingen följer man bipacksedelns anvisningar eller så gör man enligt nedan.
När ett bromssystem har både nya skivor och belägg så finns det två syften med inkörning av bromsystemet. Det ena är alltså att värma upp skivor och belägg enligt ett föreskrivet sätt från tillverkaren för att jämt distribuera över material från bromsbelägget till bromsskivan. Det andra är att värma upp bromsbelägget så att bindemedel som finns kvar i belägget sedan produktion bränns ur så att belägget blir stumt.
Det första uppnår man genom en serie av inbromsningar så att bromsskivan och beläggen sakta blir uppvärmda tills man når en tillräckligt hög temperatur som medger att material överförs till bromsskivans friktionsyta. Det finns en risk med detta som absolut måste undvikas, och det är att fordonet aldrig bromsas så att det stannar eller att hjulen låser sig. Det finns då en överhängande risk att material från bromsbelägget blir ojämt distribuerat på bromsskivan med vibrationer som följd.
Det andra som man vill uppnå gör man genom ytterligare en serie av inbromsningar och därigenom bränna ur bindemedlet i ytan på bromsbelägget där det möter bromsskivan. Och fortfarande är det ju så att dom flesta åker inte ut och bromsar in bromsarna på flit på avlyst sträcka under 20-25 min, utan det tar 30-50mil innan dom ändå är behandlade som ovan så då är vi ju tillbaka där dom flesta tillverkare rekommenderar..
När man monterar Volvo orginal på bilen så kan man känna att bromsen tar lite sämre, de första bromsningarna. men innan jag hunnit ut på 70 sträckan så tar bromsarna som dom ska o man käänner aldrig nån skilnad mer..
jag bromsar då viserligen lite mer i alla korsningar & i bland på raksträckorna. (men det är mäst när jag har gammla skivor & nya klossar, då denna kombination kräver att man nöter bort mer matrial, innan man får 100% anläggningsyta)

när man kör känner man nr bromsarna tar som dom ska (om man är van ialla fall) jag gissar att 2 nerbromsningar från 100-0 är samma ingörning för en som inte är van (är man van, hande man inte ställt frågan)

Jag kan dra en paralell.
när jag körde Minimoto, så var det alltid massa "experter" som hade olika metoder för inkörning av koppling (man byter koppling ofta i denna sport)
kopplingen är som en broms kn vi säga.
jag har testat allt från att "värma" försiktigt på olika sätt, till att mata på fult direkt. Jag kan säga att det är ingen som helst skilnad på grepp eller livslängd !!!
(här pratar vi långt ännu mer avanserade "inkörningar" där man ställer kopplingen efter varvräknare & ska köre vist antal minutrear m.m. med olika gas pådrag...
-------------------

när du byter bromsar så tvätar du bort olje hinnan på skivorna, monterar i nya klosar & kör en sväng tills bromsarna tar (en sväng = 3km med många & hårda bromsnnar)
sen kan du åka till bilprovningen o du får kanonvärden!
av *pettson*
Frågan är har du någonting emot att utföra nånting på ett korrekt sätt ?
Vad du nu säger är att du vet bättre än tillverkarna av produkterna.
Det är inte så speciellt troligt, eller hur.
Brembo är alltså okunniga om sina egna produkter som som anser såhär i sina kartonger för eftermarknad? Det här är ju bara ETT exempel. Men dom andra är ju i princip likadana...
*PROVKÖRNING OCH INKÖRNING*
Utför provkörningen på väg, undvik häftiga inbromsningar och längre än 3 sekunder; provkörningen tjänar till att
säkerställa att inga oljud eller vibrationer kommer från bromsarna.
Den rekommenderade inkörningen för användare består av en sträcka på 200 Km, med mjuka och korta inbromsningar,
utan ingrepp av ABS.
VARNING! En ej korrekt utförd inkörning kan sätta bromssystemets funktion på spel.
kommer ju snart att byta grejjerna på bilen MEN de blir nog att jag väntar 1-2 veckor innan jag ombesiktar den... Så man hinner köra in dom... Jag är varken "gammal" eller erfaren när de gäller bilar men jag har aldrig haft/fått skeva skivor på en bil ! 14 bilar på 7 år...

På förra bilen "när man inte visste bättre" så varken tvättade jag av dom eller körde in skivorna... :/ De byttes i sommras men jag märkte inge speciellt me dom. besiktades UA på besiktningen ett tag senare.. Å de var en 850 T5-300Hk som man körde hej vilt med :)
Grejen är att du kommer att få lite svampiga resultat. Bilprovningen kommer antagligen att göra som vanligt.. köra skiten ur dina skivor för att *rensa* dom.
Påpeka att dom inte är inkörda och att OM dom tänkt sej värma skivorna så får dom ta konsekvenserna.

Haha ja inte körs skiten ur skivorna när rullarna går i 5km/h.Med nya belägg nya skivor å inget som kärvar så bromsas det kanske 15-20 sek....
av *pettson*
erbe skrev: Haha ja inte körs skiten ur skivorna när rullarna går i 5km/h.Med nya belägg nya skivor å inget som kärvar så bromsas det kanske 15-20 sek....
HAHA.. eller så gör dom som vanligt.. *det var lite klent på rullarna tycker jag* vi kör bilen utanför anläggningen och gör 10-15 tvärnitar* som brukligt och testar igen?..
Nåt jag upplevt för kunders räkning ett otal ggr trots påtalandet om att allt är nytt...
Ja det har jag iaf aldrig behövt göra om det är nya grejer....finns det för övrigt inte tid för heller.

Är bromsen ojämn över 30% så är den, nya skivor å gamla belägg så visst kan det bli ojämt men det är ojämnheten när man är på bilprovningen som gäller,inte vad som kan förväntas om 5-10 mil.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]