Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av d2v
Min Volvo V70 97á med 144hk motorn hackar till kraftigt vid belastning på låga varv(2000rpm), huggandet har börjat övergå till bluddrande(svarar inte på gasen) på låga varv och hackandet har visat sig högre upp i varvtal(4000rpm)

Bytte tändstit och kollade fördelaren/rotor(1500 mil gammal) sammtidigt så såg jag att Mappsensorn? (vit slang som går till enhet över kylaren) hade en gummimuff som var torr, klippte av det torra o trädde på muffen igen på enheten.

Har för mig att blurrandet kom efter dessa åtgärder.

Är det fler saker som kan tänkas behövas bytas vid det här beteendet, vill ju inte yta saker i onödan.....

Tillläggas ska att bile gått 29000mil
Hackandet har funnits en gång tidigar, o då bytte jag fördelare o tändstift.

Tack på förhand!

Daniel
av *pettson*
Tja du har inte många möjligheter som kan bråka.

1:tändkablar, är dom i skick?
2: tänddelar men dom har du ju bytt.
3: torrsprickor eller brusten slang
4: gammal felkod
5: kamaxelgivare

Vad du kan göra är att kika efter felkoder. Se om du har nån kod i uttag A2. Tänkte mest om felkod satts på t.ex kamaxelgivaren. Fenix är nämligen ett sånt insprutningsystem som kan gå utan den givaren. Den ger då lite bluddrig gång och sporadiska ryck. Kan ge svårstartad bil med.
av d2v
Tack!

Var hos en o kollade felkoder med PC i OBD2 uttaget i armstödet, systemet var OK enl honom.

Finns det fler ställen o kolla felkodet på?(ska söka info)

Glömmde.... Felet uppstår endast när motorn är varm(borde väl inte vara tänkablar då?) och det känns som om hela motorn stannar för ett kort ögonblick.(Vet ej hur det känns om den misständer på en cyl).

//Daniel
av d2v
*pettson* skrev:Tja du har inte många möjligheter som kan bråka.

Vad du kan göra är att kika efter felkoder. Se om du har nån kod i uttag A2. Tänkte mest om felkod satts på t.ex kamaxelgivaren. Fenix är nämligen ett sånt insprutningsystem som kan gå utan den givaren. Den ger då lite bluddrig gång och sporadiska ryck. Kan ge svårstartad bil med.
Hej!
Finns det någon info var diagnostikuttaget i motorrummet ska sitta o exakt hur man ska tolka blinkningarna? Har kikat i motorrumet efter kontaktstycke eller liknande. Har sökt på forumet men inte kommit rätt....

//Daniel
av *pettson*
d2v skrev:

Hej!
Finns det någon info var diagnostikuttaget i motorrummet ska sitta o exakt hur man ska tolka blinkningarna? Har kikat i motorrumet efter kontaktstycke eller liknande. Har sökt på forumet men inte kommit rätt....

//Daniel
Felet är naturligtvis mitt..
Diagnostikenheten fanns bara till 1995. Efter 1995 och på 70 serien måste man läsa ur ODB2 uttaget med instrument. Sorry.. var inte tillräckligt närvarande när jag svarade..
av d2v
*pettson* skrev:
d2v skrev:

Hej!

//Daniel
Felet är naturligtvis mitt..
Diagnostikenheten fanns bara till 1995. Efter 1995 och på 70 serien måste man läsa ur ODB2 uttaget med instrument. Sorry.. var inte tillräckligt närvarande när jag svarade..
Det är lungt. Med så snabba o konkreta svar så snabbt så får man vara tacksam!
Då har vi mao minskat ner antalet felkällor eftersom det inte fanns någon felkod i "OBD2" uttaget.
av d2v
Att det bara händer när bilen är varm, är det något som talar för någon orsakande del med större sannolikhet?

Har felsökt med startgas på alla vacum ledningar, utan resultat. För det borde väl ge svar om det är någon läcka!?

Tack på förhand!

Daniel
av *pettson*
d2v skrev:Att det bara händer när bilen är varm, är det något som talar för någon orsakande del med större sannolikhet?

Har felsökt med startgas på alla vacum ledningar, utan resultat. För det borde väl ge svar om det är någon läcka!?

Tack på förhand!

Daniel
Att det bara händer när den är varm betyder egentligen bara att det sker med avgasreningen igång (lambdakorrigeringen och ev EGR).
av d2v
*pettson* skrev:
d2v skrev:Att det bara händer när bilen är varm, är det något som talar för någon orsakande del med större sannolikhet?

Tack på förhand!

Daniel
Att det bara händer när den är varm betyder egentligen bara att det sker med avgasreningen igång (lambdakorrigeringen och ev EGR).
Reglerar den inte på lamdan när den är kall? Bytte lamdasonden för ett halvår sedan när den var kass(gav felkod) så det bord inte vara den.

Har jag EGR på min bil?
av *pettson*
d2v skrev:
*pettson* skrev:

Tack på förhand!

Daniel
Reglerar den inte på lamdan när den är kall? Bytte lamdasonden för ett halvår sedan när den var kass(gav felkod) så det bord inte vara den.

Har jag EGR på min bil?
Lamdan reglerar efter 180 sekunder. Men den stramar åt bränslet vartefter bilen blir varmare. Eftersom en varm bil inte behöver bränsletillskott.
Jag vet inte om du har EGR på bilen, en del har det andra inte. Vad du kan göra för att ta reda på det är att böja dej framåt och kika in på baksidan av motorn. På grenröret sitter isåfall ett rör som går ut åt sidan och brevid motorn fram till undersidan av insuget. Finns röret har du alltså EGR.

Här är ju justerbara IPD toe-rods.. :-)[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]