Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hedstrom
Jag har beställt ett filter ifrån ge-motorsport med avskärmning till min c70 -99 T5, efter att jag har läst lite så verkar det som att filtret gör mer skada än nytta?
Ute efter sportigare ljud och snyggare motorutrymme, men vågar man sätta på ett?
tacksam för synpunkter.
Användarvisningsbild
av CarMan
om du är medveten om att det kan kosta dig en ny luftmase mätare, så får du själv kalkulera med den risken.
det förekomer som du märkt att dom ger upp (hur mycke är ljudet värt?)
av *pettson*
Och..ännu en gång finns det inget mera än indicier om att det skulle vara filtren som skulle påverka nånting.
Skulle vara roligt att höra förklaringen på den enorma åtgången på massmätare på s80 serien om det vore sportfiltren som vore boven.
Filterolja t.ex kan inte skapa en avbränning på våra massmätare eftersom dom bara blir MAX 130grader varma i motstånden (om vi skulle lyckas få styrdonet att värma så länge, till skillnad från dom äldre som faktiskt har en tråd i sej. Dom gör ju en avbränning.). Sätter man FAST massmätaren igen så att den inte slänger runt så håller det utmärkt. Det verkar som om dom som drabbats av haveri haft lösa massmätare som skakat runt.
Sen ska vi inte glömma att bilarna är inte nya, massmätare dör av ålderskäl även om man har orginal luftfilter.
Användarvisningsbild
av jockas
Lånar tråden lite: Att öppna och inoljade filter ska vara dåligt för lmm har man ju hört men hur är det med mer kvalitativa luftfilter typ KN som man sätter i orginal filterbox? Är det lika illa?
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:Och..ännu en gång finns det inget mera än indicier om att det skulle vara filtren som skulle påverka nånting.
Skulle vara roligt att höra förklaringen på den enorma åtgången på massmätare på s80 serien om det vore sportfiltren som vore boven.
Filterolja t.ex kan inte skapa en avbränning på våra massmätare eftersom dom bara blir MAX 130grader varma i motstånden (om vi skulle lyckas få styrdonet att värma så länge, till skillnad från dom äldre som faktiskt har en tråd i sej. Dom gör ju en avbränning.). Sätter man FAST massmätaren igen så att den inte slänger runt så håller det utmärkt. Det verkar som om dom som drabbats av haveri haft lösa massmätare som skakat runt.
Sen ska vi inte glömma att bilarna är inte nya, massmätare dör av ålderskäl även om man har orginal luftfilter.
Masse mätare med tråd som man bränner rent har vi på 740, inte på dessa bilar.

jag titar rent statistiskt. kollar vi på V70 så är dom som har öppet luftfilter o får byta MAF, klart överrepresenterade.
har ingen aning om hur det hängerihopp (det enda jag kan gissa på rr att filtrena är kassa / har för stora hål o släpper in skit)
av *pettson*
CarMan skrev:
*pettson* skrev:Och..ännu en gång finns det inget mera än indicier om att det skulle vara filtren som skulle påverka nånting.
Masse mätare med tråd som man bränner rent har vi på 740, inte på dessa bilar.

jag titar rent statistiskt. kollar vi på V70 så är dom som har öppet luftfilter o får byta MAF, klart överrepresenterade.
har ingen aning om hur det hängerihopp (det enda jag kan gissa på rr att filtrena är kassa / har för stora hål o släpper in skit)
Läs om texten om massmätarna.. se vad jag skrivit snälla.. :roll:
Kära nån i övrigt.. jag har nog kanske bytt 2-300 massmätare i min dag och kanske 90-100 har haft öpper filter.. ingen har gått mindre än 15000 mil..
Mina kollegor har gjort detsamma stycket.. och ännu har inte massmätare som skulle dött av öppet filter varit överrepresenterade UTOM just på gamla massmätartypen med platina tråd (740 mfl) där folk drällt in olja i filtren. Frågan är om det är att folk inte kan olja in ett filter som är problemet eller om det är filtret? Vad tror du?.. Klisterolja är det som ska användast och ATF olja är nåt som folk använder istället på filtren. Klisteroljan följer INTE med in i insuget och kan inte ställa till med nåt alls. ATF följer med in och som sagt på gamla modellen kan det ställa till det ordentligt.
En massmätare är ingen evighetsdetalj i övrigt det borde du ju känna till. ALLA märken får byta massmätare efter en tid, en del tidigt andra sent. Och några ytterst få klarar sej livet ut. Att peka ut öppna filter som boven är liksom bara löjligt. Men det är ju klart att det är ju skönt att ha nåt att skylla på..
I övrigt så väntar jag ivrigt på volvos, även andra verkstäders statistik på haverier beroende på öppna filter.
Dom verkstäder jag känner till känner inte igen problemet.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
När man läser runt på nätet ang. öppna filter och sportluftfilter så får man ju uppfattningen att det kan gå åt skogen...särskilt om man inte riktigt vet vad man pysslar med. Å andra sidan får man också uppfattningen att det är bättre för motorn med ett öppet filter, förutsatt att det är ett bra filter som är anpassat just för din bil och att det monteras av någon med koll. Sen kan det ju tyckas som ett riskmoment att användaren själv ska rengöra filtret med jämna mellanrum, olja in och montera dit igen på egen hand....

Är man inte ute efter ljudet, utan bara ökad luftintag, då borde det räcka med ett vanligt panelfilter vad jag kan förstå.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]