Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olaro
Värmen har aldrig varit bra sedan jag köpte bilen. Jag upptäckte kort efter köpet att kylsystemet var fullt av små rödaktiga kluttar, tydligen från kylarcement vars syfte tydligen var att dölja en trasig topplockspackning. Packningen byttes och kylsystemet spolades ur, även elementet som också var fullt av de små röda. Senare är också elementet bytt men ingenting har givit resultat. Värmen är lika dålig på bägge sidorna vilket väl inte pekar på fel på temperaturklaffarna, eller?
Någon som har en ide om var man kan fortsätta felsökningen och hur man tar sej in i "ventilationsburken"?
Jag vore mycket tacksam för några goda råd, det börjar bli lite kyligt.

Robert O.
Användarvisningsbild
av B4B
Har du ACC/AC i bilen?
Och i så fall vad får du för felkoder i uttag B1?
Och till sist vad visar tempmätaren?
av sssljo
Du skriver inte något om statusen på termostaten, Byttes den i samband. Jag tror att kylarcement kan ha en påverkan på funktionen på termostaten. Att så att säja den kan börja kärva.
av olaro
Bilen har AC men inga felkoder. Termostaten är bytt och tempmätarnålen står mitt på skalan. Jag börjar undra om kan finnas kalluftläckage ovanför elementet.
av *pettson*
olaro skrev:Bilen har AC men inga felkoder. Termostaten är bytt och tempmätarnålen står mitt på skalan. Jag börjar undra om kan finnas kalluftläckage ovanför elementet.
Det är ju så att det finns ingen varmvattenskran som det fanns för i bilarna. Idag är det endast ett spjäll som du vippar framåt eller bakåt. Ena läget ger kalluft. Andra läget ger värme, ditt har tydligen hamnat mittemellan. Du måste själv kolla upp så att vajrarna verkligen greppar i spjällens kontrollarmar. Det finns inget generellt som brukar inträffa. Bilen är inte ny vilket gör att det kan vara nån arm som gått av, eller nån vajer som höljet flyttat sej på osv. Bara att plocka bort skyddsvallarna vid fötterna och börja felsöka.
av olaro
Ja, jag märker nu att jag kunde vara mer utförlig i beskrivningen av fel, det får väl skyllas på bristande rutin på forum-kanten. Hur som helst, alla vajrar är kollade och jag kan höra luckorna dunsa lite lätt i ändlägena vilket väl kan tyda på att dom går hela vägen och stänger riktigt. Jag får ut c:a 45-gradig varmluft genom bägge sidorna vilket inte känns alltför brännande, f.ö. har jag inte hittat några data på vad man kan förvänta sej. Det lutar väl åt att försöka ta sej in i ventilationsburken...
av *pettson*
olaro skrev:Ja, jag märker nu att jag kunde vara mer utförlig i beskrivningen av fel, det får väl skyllas på bristande rutin på forum-kanten. Hur som helst, alla vajrar är kollade och jag kan höra luckorna dunsa lite lätt i ändlägena vilket väl kan tyda på att dom går hela vägen och stänger riktigt. Jag får ut c:a 45-gradig varmluft genom bägge sidorna vilket inte känns alltför brännande, f.ö. har jag inte hittat några data på vad man kan förvänta sej. Det lutar väl åt att försöka ta sej in i ventilationsburken...
Värmen du får du får väl inte anses kunna vara bättre än det skick värmepaketet bör vara i ioförsej? 1992-2009.. Det BÖR ju kunna vara rätt taskigt värmeflöde igenom ett sånt paket. Både på grund av att det inte är några filter på luftvägen i en 850 och på grund av att det så småningom blir avlagringar i alla kylare.
Men 45gradig luft är inte nån dåligt luft direkt. Men jag vet inte vad inluften hade för temp då. Maxtempen i kupen är runt 26 plusgrader som systemet är anpassat för.
av *pettson*
Husqyy skrev:Hur mäter man tempen i kupen på en bil med ac, som dock är trasig?

Och vart ska man mäta?
Tja enklast är ju att ta en digitaltermometer och hålla vid ett utblås på full värme så får du veta.
av olaro
Värmepaketet är sprillans nytt. Resultatet av luftflödet vid fullt värnepådrag blir i bästa fall hyfsat vid 0 - 2 minusgrader, kyligt vid kallare yttertemp.
745 ojämn tomgång

Felkoder...... Om det är fel på lambdas[…]

Har vid flera tillfällen under åren st&[…]

Hej har ett fel på min volvo v70n 2007, 2.4 […]

Har just byttat på min..1400kr, köbte f[…]