Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joakiml
Hej jag har en xc70 -98 har bytt luftmassa mätare och magnetventil. Den indikerar att lambda 1 är dålig men kan bilen verkligen vara okörbar pga detta. Den går hyfssat första minuten när den är kall men vid minsta belastning (kopplingsuppsläpp) och oavsett varvtal så dör den och får startas om.

Min fråga är om någon annan fått liknande symtom pga lamdasod?
av *pettson*
joakiml skrev:Hej jag har en xc70 -98 har bytt luftmassa mätare och magnetventil. Den indikerar att lambda 1 är dålig men kan bilen verkligen vara okörbar pga detta. Den går hyfssat första minuten när den är kall men vid minsta belastning (kopplingsuppsläpp) och oavsett varvtal så dör den och får startas om.

Min fråga är om någon annan fått liknande symtom pga lamdasod?
Det låter mera som om du har en vacumslang som är av? Att den glipar rejält när du släpper upp kopplingen och då dör bilen? Vacumfel visar sej OFTAST som felkod på lambda, men även som felkod på massmätare under vissa förutsättningar. Kika över ALLA vacumslangar.. Se även över dina tryckslangar. Var särskilt noga med den som går in till själva spjällhuset.
av joakiml
Ok tack för hjälpen så länge skall gå ut och kolla alla slangar noga nu....återkommer med läget!
av joakiml
Hej igen, har nu kollat alla slangar jag kunnat hitta samt sprejat med startgas på dom medans motorn är igång utan att hitta något läckage. Har också tagit bort sladden från främre lamdan utan skillnad. Efter en stund kom lite vitaktig rök och avgaserna stinker som fan. Har en ny lamda men kan inte byta den själv åt den då jag inte kommer under bilen. Funderar på att dra bilen till en verkstad nu på direkten men jag vill ju undvika tusenlapparna det garanterat kostar om jag slipper. För övrigt är det nya stift, fördelarlock, rotor osv. Gången på motorn är som sagt hopplös, ojämn, känns som om den blir sur eller nåt.....TOTALT kraftlös är den går att köra max 2 meter med den sen dör fanskapet. Ett fruktansvärt bluddrande kan man säga. Kan det verkligen bara vara lamdan? Bilen borde väl vara körbar nu när lamdan är bortkopplad eller? Vill tillägga att jag igår tog bort avgasysemet delvis (skapade en kraftig läcka fram vid turboinfästningen) för att på så vis se om katten var kass. Men den gick lika ojämnt då med.
Funderar på om det kan vara spjällhuset......
av joakiml
Nu funkar bilen perfekt! Det var två tändkablar som var kass (hade hängt med i 35000 mil!) samt ett läckage vid insuget. Man lär så länge man lever.........
av DrEvilBoy
Ja där ser man.... var ju ett rätt så billigt problem. Fick mig att fundera på när man ska byta tändkablar, finns det inlagt i servicen eller byter man bara dessa när problem uppstår?
av joakiml
Det verkar som det inte ingår i service då bilen är volvoservad samt kablarna datummärkta från 1998
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]