Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andy1983
Min bil, en v70 -98 2.5 SE går bra och snittar typ 0.8. Då behöver jag väl inte klydda med vevhusvent eller ska man göra det ändå. Bilen har rullat 25600 mil
av *pettson*
Andy1983 skrev:Min bil, en v70 -98 2.5 SE går bra och snittar typ 0.8. Då behöver jag väl inte klydda med vevhusvent eller ska man göra det ändå. Bilen har rullat 25600 mil
Vad skulle bränsleförbrukningen och att *bilen går bra* ha med vevhusventen att göra? Rengöring av vevhusvent görs HELST i FÖREBYGGANDE syfte. Att göra det för att det redan är täppt brukar kunna kosta destomera..
av Andy1983
Hehe, du har då svar, Ok, ursäkta en idiot :D , men bör jag göra det då? Vad jag kunnat förstå av andra inlägg om hög bränsleförbrukning så har man gett rådet att rengöra just vevhusvent, därav denna fråga
av patrix
Hej!

Har heller inte brytt mig. Går fint efter +16000 mil. Men visst, som Pettson påpekar, det är i förebyggande syfte man gör det...
Användarvisningsbild
av CarMan
rengöra vevhusventiletionen på just din motor i förebyggande syfte tar 15 minuter & ser då till att det aldrig blir täppt.

rengöra vevhusventiletionen i efterhand när det blivit täppt tar betydligt mycke längre tid & varierar, beroende på hur långt det hunnit koka igensig. brukar kosta 9000:- i värsta fall (& det är det vanligaste)
av patrix
CarMan skrev:rengöra vevhusventiletionen på just din motor i förebyggande syfte tar 15 minuter & ser då till att det aldrig blir täppt.
Hej!
Har du någon bra beskrivning/länk? Pettsons utmärkta sida visar en metod där grenröret ska monteras bort och det tar väl knappast 15 min ens för ett proffs?
Användarvisningsbild
av CarMan
det som ingår i servicen är att göra rent nippeln i gaveln på insugsröret. börjar denna sätta igensig så börjar det bygga på på andra ställen.
av Andy1983
Inte grenröret, det är insuget han plockar bort väl?. Men jag håller med dig, detta kan väl knappast ta 15 min ändå? Får väl ta det som ett vårprojekt så fort det börjar bli lite varmare, bilen lär ju knappast må sämre av det
Användarvisningsbild
av CarMan
insugsgrenrör & avgasgrenrör om man ska vara noga, så vist heter det grenrör
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]