Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag undrar hur man demonterar själva fläktbladen från motorn på kupefläktsmotorn på en 850 glt 97a,med ECC?

Min fläkt har börjat gnissla. Har haft bort motorn 2gånger idag å smort kring axeln överallt där man kommer åt med bladen på plats, är tyst i några minuter sen börjar de gnissla igen. Förr gnissla de lite när som helst, nu efter smörjningen gnisslar den på alla varvtal upp till ca 60-70 procent fläktstyrka ,sen blir den tyst. Om jag svänger ganska kraftigt(vrider ratten knappt 0,5 varv) så tystnar gnisslet!!

Tänkte att man kanske kommer åt att smörja bättre om man får bort fläktbladen. Har smörjt med Optimum treatment. Ska va ngn "torr" smörjspray som ska göra att saker å ting glider/snurrar extremt lätt med väldans liten friktion. Å drar inte åt sig smuts.

En ny fläkt e ju inte helt gratis. Förresten: Ngn här som testat handla från skruvat.se? Där har dom rätt billiga grejor.

Mvh: Thomas

Justerade rubriken lite/Grammse
Användarvisningsbild
av Dobermann
Själv tillverkade jag en avdragare till fläktbladet å smorde, är nog 1 år sen snart, den funkar fortfarande, lätt liten avdragare byggd på en stor bricka å 3 krokar gjorda av grov svetstråd (5-6mm)
just de, min ser ju ut som den undre bilden, beige-färgade blad.

Ska testa spruta in ngt högtrycksfett mde bladen på tror jag, har inte tillgång till grejor att tillverka avdragare av.Kollade på biltemas hemsida, men finns inga avdragare med så långa krokar på. dom kommer nog ta i utkant av fläkten.

Funkar de inte så beställer ja nog en ny komplett fläkt från skruvat.se- 865kr plus 99 i frakt. Överkomligt om man jämför med andra. Tack för hjälpen. Mvh: Thomas

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]