Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dobermann
Hej alla glada Volvo ägare, jag köpte mig en billig bil, 855t -94, köpte den som renoveringsobjekt då ägaren trodde det var turboras på den.
Det var oxså anmärkning på bilprovningen på oljeläckage, å visst motorn är ordentligt oljig, började med att ta bort kåpan till tändstiften, vad hittar jag då, jo tändstiftbrunn 1 & 2 är helt fyllda med olja, alltså HELT, hela stiftet var under olja...
Ok ska kolla vevhusventen på den, river och hittar detta:
Bild
vad gör den slangen i mellan block & startmotorn där?
Bild
den ska väll sitta här...lite olja kvar, bara grovt rengjort...
Bild
Annars såg det ju fint ut
Bild
Bild
Bild

Fråga, varför gör man på detta viset?
en lös slang som nått ljushuvud inte vetat var han skulle sätta den eller?
eller är det nått annat bluff knep? jag kan iallafall inte hitta någon anledning till att göra såhär?

Var köper man billigast sånna specialklammer?
av *pettson*
Det finns folk till allt.. Slangen ska ju sitta på kamkåpan. Problemet för folk är att anslutningen är svagt konisk. Det är inte så att man måste vara raketforskare för att veta hur man ska hänga dit den. Det är bara att montera en FÄRSK slang. Tvätta anslutningen kemiskt ren från olja. Hänga dit en ny orginalklammer och pressa åt den. Voila så släpper inte den på 25000 mil...
Vad anbelangar frågan;Re: Varför gör man så här. Känner du försäljaren? Annars,fundera inte så mycke på den saken utan gör i ordning bilen. och lev lycklig mé den i många år. Lycka till.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]