Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lovet84
Hej! Har köpt en s70 med Glt motorn på 165 hk, årsm 1999. Det jag undrar är vilka uppgraderingar volvo gjorde med just denna motorn. 1998 hade GLT:n 170 hk och har hängt med i samma utförande sen 850:n kom 1992. 1999 gjorde man en uppgradering av GLT motorn till 165 hk, men vad som gjordes har jag inte hittat någon info om. Senare under året släppte ju volvo den nya generationen 5:or som kallades RN motorer vilka innebar bla. lägre förbrukning, minskad friktion, bättre vridmoment, tystare gång m.m. Dessa rn motorer var också på 170 hk enligt volvo. Vad volvo gjorde med 165 hk motorn är dock oklart för mig. Utseende mässigt ser den ut som RN motorn (som kom först i s80:n), kortfattat mer plast upptill, lite rundad form och det härliga 20 valve emblemet är borta. Klart är iallafall att 165 hk motorn var snålare och piggare än tidigare GLT motorer. Är det rent av samma motor som rn motorn men volvo ville lägga fokus på de nya motorerna i och med introduktionen av s80 med 5:or? Har någon mer info så är jag tacksam.

Mvh Emil
Hej!

Har samma bil, men jag vet inte så värst mycket om vad som skiljer i motorn (B5254S) men jag har hört följande

Att den är på "bara" 165hk ska bero på att den ska uppfylla 99 års miljöklass. Om det är en ren strypning eller om den lägre effekten beror på effektivare rening av emissionerna vet jag ej.

Motorn har P2ans motorstyrsystem och vissa andra delar av P2-plattformens elsystem (P2-plattformen är den plattform som S80n från 99 och X70na från 00 till nästa generation är baserade på). S70 99an är den första modellen med Marelli trotteln. Den som ej har gasvajer och är ökänd för att lämna in vid 10-15 tusen mil. Min har dock (peppar peppar) aldrig visat några strultendenser. Man får hoppas att de första exemplaren av trotteln som Marelli levererade hade bättre kvalite...

Den har också tändsystemet utan fördelare med en spole på varje tändstift.

S70 99an var, av vad jag förstått ett test av den nya P2-plattformens elsystem på den gamla beprövade P1-plattformen.

Jag är grymt nöjd med min gamla "harv". Det enda jag har behövt byta utöver slitdetaljer under de 6 år jag ägt bilen är lambdasonden. Vilket väl i och för sig också är en slitdetalj :) ACn är helt oservad och har fortfarande efter 10års tjänst bra med kräm varma sommardagar.

Ett strul jag dock haft är att ibland så dog motorn direkt efter start fuktiga dagar och felkodslampan för växellådan tändes. Men efter att ha läst lite på detta utmärkta forum kunde jag själv fixa problemet med en serie kraftiga juck fram och tillbaks på växelväljaren. Jag trodde nästan att det var ett skämt, men det fungerade! ??:-/

Sen har ungjävlar från slummen på andra sidan berget vandaliserat och slangat bilen några gånger, men det kan ju inte Volvo lastas för. :x

Volvo kunde bygga bil förr om åren. Sen köpte Ford... :(
Okej, tack för den infon, intressant läsning Patrix. Har läst en del olika teorier om just denna motorn, många hävdar att den skulle vara exakt samma som p2:an. Känns som att din info ligger nära sanningen. Kan tilläga att min snart har rullat 38000 mil men går fortfarande jämnt, snålt och är pigg - klockrent!
Ingen orsak.
Jag minns också från läsning i VADIS för några år sedan att det finns två olika styrsystem på s70 99an - Denso och Bosch.
Jag har Denso och jag har för mig att det är det alla s70 GLT 99or har. Bosch finns på andra modeller av S70 99or, och det är förmodligen P1ans styrsystem.
Och jag är rätt säker på att GLT-motorn mekaniskt är den gamla generationen. P2ans motor är kompaktare vad jag minns.
Det finns annat på bilen som är P2-delar vilket gav mig huvudbry när jag skulle byta drivknutdamasker. Låssprinten i drivknuten är nämligen invänding som på P2-bilar, vilket den Haynes S70-manual jag hade inte sa ett smack om. Så det kan vara ide att ha en Haynes X70n-manual till hands när man mekar och titta i den om det inte verkar stämma...
Läsa ut felkoder kan också vara lurigt. En fristående mekaniker lyckades inte när det var problem med lambdan för några år sedan, men en Volvoverkstad hade inga problem. Kan ju berott på att han försökte läsa ut med P1-inställningar på felkodsläsaren.

Min har gått drygt 16000 mil nu och det är gott att läsa att den nog klarar många felfria mil till :D
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]