Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 164diesel
Hej, jag har start problem när det är minus grader ute. Har bytt glödstift men det blev ingen skillnad. Pump inställning nyligen gjort. När man ska starta bilen tänder den till då och då men den vägrar starta, men den startar efter en stund.

Vad kan det vara för fel?
:???:
Mutterdragare skrev:Har bilen gått långt?Börjar kompressionen blir dålig?
`
Bilen har gått ca 32 000, och går utmärkt när den startat. Har ingen aning om kompressionen, hur kollar man det då?
av marXtrom
Jag har samma problem med min v70 tdi -97. Har bytt glödrelä och glödstift och kollat spänning till stiften. Även gjort pumpinställning.

Om jag har haft motorvärmaren i så startar den på en gång men utan värmaren om det är minusgrader då är det mer problematiskt.
Om det är för låg kompression borde det väl vara problem att starta oavsett temperatur, rätta mig om jag har fel. ??:-/
Jag funderar om det kan vara någon tempgivare som krånglar så att inte bränslet skickas in som det ska lr nåt??
av *pettson*
Följer vi dom fysikaliska lagarna så blir det ju glesare i motorn ju kallare det blir.. Allt krymper vid kyla. Utom cylindrarna som faktiskt behåller formen. Så slitna lopp och ringar ihop med kyla lär göra det betydligt svårare.
Men visst kan det vara nån givare som bråkar så du inte har max glödning? Vid kyla bör du ha glödning iallafall i 10 sekunder?
av marXtrom
Jo, jag tänkte att ringarna tätar extraspelet vid kyla men om dom är slitna så kanske dom inte orkar täta nog när det är kallt.
Har värmaren i nu men imorgon ska jag prova dra ur kontakten till en givare som jag tror har med glödningen att göra. Det gick att tvångsglöda med den givaren urkopplad och varm motor iaf. Återkommer med resultat... :???:
Verkar som att det är något knas med givaren. Bilen startade bra mycket lättare med givaren urkopplad, dock började tempmätaren stiga på en gång när motorn startade. Glödningen kopplas inte från själv, innan man vrider till startläge, när givaren är urkopplad så jag lät den glöda 3-4 sekunder längre än när den får välja själv och då sparkade den igång. Sen vred jag av bilen och kopplade in givaren igen innan bilen hann bli varm. Den glödade då som den brukar och när jag försökte starta så var den lika svår som den brukar.

Ibland när jag är ute och kör och stannar vid en korsning eller liknande så kan tempmätaren sjunka lite för att sedan stiga till normalläge igen, kanske kan vara samma givare som spökar.

Det var -9 ute och givaren jag pratar om är den som sitter en bit ner mellan första och andra spridaren från vänster framifrån sett.

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]