Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pigge
#247176
Hej jag är ny på detta forum.

Har ställt frågan på 850klubbens forum men skriver här med bara för att få så många idéer som möjligt.

Min V 70 GLT -00 (gamla karossen) kan vara lite underlig när man startar den efter att ha haft motorvärmaren på. Jag har ingen timer på värmaruttaget utan den står på hela natten och ibland verkar den vilja sura ner sig på mornarna när man ska iväg. Tycker mig även märka att fenomenet dyker upp när värmaren varit på en kortare tid nu också.

Bilen har hittills alltid gått igång men ibland känns det som man får tugga på en längre stund än vanligt. För ett tag sen märkte jag att det svårt att veta om bilen är igång eller ej eftersom man inte får den här *vroom-effekten* när bilen startar. Man fattar inte förrän man släppt nyckeln att bilen är igång. Förstår man det där tro??

Normalt hör man ju tydligt att den varvar upp när motorn startar menar jag alltså.

Bilen är aldrig svårstartad annars, bara lite skum ibland när motorvärmaren stått på.

Funderingar och idéer vad det kan vara är välkomna!
av sssljo
#247180
Har inte koll men upplever samma fenomen på min v70 glt 00. Min undring är om det kan vara så att insuget inte vet att motorn är ljummen? Är just nu uppe i fjällen och här har vi 15 minus grader och exakt samma sak händer här.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#247217
Öppna huven och känn på motorn innan du startar då? Varmast borde den vara på baksidan eftersom värmaren sitter där. Hur varmt är termostathuset där tempgivaren sitter? Skillnad mot toppen i övrigt?
av pigge
#247663
Sparkz skrev:Öppna huven och känn på motorn innan du startar då? Varmast borde den vara på baksidan eftersom värmaren sitter där. Hur varmt är termostathuset där tempgivaren sitter? Skillnad mot toppen i övrigt?
Jodå, precis som du säger så är motorn varmare på baksidan. Vid termostathuset är den baske mig iskall likaså resten av toppen. Ska det vara så eller är blockvärmaren dålig?

Det förklarar väl i alla fall varför bilen blir lurad att tro det ska bli en kallstart även om värmaren stått på.

Idag när det var riktigt kallt (runt -17 grader) så startade den perfekt efter att ha haft värmaren igång några timmar. Jag ska byta termostaten för den verkar vara lite risig men om det avhjälper problemet vete väl sjutton.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#247730
Det blir ju kanske lite mer kallstartbränsle är vad som behövs, men det borde inte vara mycket. Men problemet med att den surar igen vid kallstart är ju känt, och det blir ju inte bättre när motorn är varmare än tempgivaren säger. En av anledningarna till att en motor behöver mer bränsle vid kallstart är att bränslet kondenserar på kalla cylinderväggar och förbränningsrum.

Tomgången ska ju också bli lite högre när det är kallt, särskilt direkt efter start. Då kan det gå upp mot 1800 i ett par sekunder. Men värmaren borde isf orsaka mer "wroom-effekt" om styrenheten tror att motorn är kallare än den är och skickar på mera luft genom tomgångsventilen. Du har inte haft batteriet bortkopplat så den har tappat minnet? Det kan ta ett tag innan styrenheten har lärt sig tomgångsadaption mm.
av pigge
#247834
Jag har inte kopplat bort batteriet nån gång så länge jag haft bilen och det är ett år nu. Däremot så svajar tomgången lite ibland. När man stannar till vid ett rödljus och frikopplar så kan den dippa lite för att sen bli stabil men det kan väl inte ha nåt att göra med uppstarten?

Kanske spjällhuset som är lite skitigt eller tomgångmotorn som börjar kärva?

Eftersom fler verkar ha stött på fenomenet så kan ju inte min bil vara "knäpp" eller?

När man startar bilen utan att ha haft värmaren på (spelar ingen roll om motorn är kall eller varm)så ökar tomgången precis som du sa. Man får som en boost när bilen går igång sen går den ner till normalt. Det är väl så de ska bete sig.
av pigge
#248377
Nu är termostaten bytt i alla fall och nu blir den ordenligt varm. Om det gör nån skillnad när det gäller motorvärmarproblemet är väl kanske inte troligt eller??

Den som lever får se :D

Passade även på att byta kupéfilter för det var fullt med getingar och annat smaskens! :lol:
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]