Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag ska starta bilen när den är kall (Minugrader ute), har inte haft den när det har varit (Plusgrader ute). Jag vrider på nyckeln bilen startar och så dör den, testade gasa men då strtade den inte alls. Jag får vrida på nyckeln mella 10 - 25 gånger sen så är det nått som börjar surra (Låter som bränslepumpen). Sen är det bara vrida på nyckeln så startar den. Detta fel har varit sen jag köpte bilen.
Möjligen relät, eller så pumpen själv. Du ska höra pumpen gå en sekund när du sätter på tändningen. Prova att banka (sopborste är bra) på undersidan tanken samtidigt som nån kör på starten. Hoppar den igång då är det troligt att det är pumpen. Man brukar få byta pump mellan 20-30 000 mil.
Riv ut lite golv/inredning där bak, lite olika på 854/855. Pumpen sitter under ett lock precis bakom baksätets ryggstöd på höger sida. Lossa snabbkopplingar och kabeln, en stor plastmutter och lyft upp tankarmaturen.
På volvo köper du hela armaturen, köper du pirat kan det hända att du bara får själva pumpen så det blir lite extrajobb.
av *pettson*
nille850 skrev:När jag ska starta bilen när den är kall (Minugrader ute), har inte haft den när det har varit (Plusgrader ute). Jag vrider på nyckeln bilen startar och så dör den, testade gasa men då strtade den inte alls. Jag får vrida på nyckeln mella 10 - 25 gånger sen så är det nått som börjar surra (Låter som bränslepumpen). Sen är det bara vrida på nyckeln så startar den. Detta fel har varit sen jag köpte bilen.
Ett tips är ju att kontrollera bränslereläet angående sprickor i lödningarna. INNAN man river pumparmaturen. :-)-)
Jag har samma problem med min 855 -97, fast jag tycker att "surrandet" inte låter som soppapumpen.. Det låter som det ljudet kommer från typ under panelen vid förardörren till vänster om ratten? :???: Sen tycker jag att det inte låter som surr heller, utan mer som en slut kupe-fläkt på "ettan" av tre... (bara en liknelse) Men varje gång det låter så startar den utan problem, sen försvinner ljudet lika fort som det kom. Och inga problem vid plusgrader. Fler tips?
Hej
Har ni hittat någon lösning på problemet?
Jag har en 855:a av årsmodell 96 med exakt samma problem. I min dyker det bara upp när den stått över en hel natt med kallare än -5.
Har kört elektrisk kupé fläkt i bilen men den fungerar inte ändå? När jag startar den går den i 5-10 sekunder dör sedan, jag slår av tändningen startar upp den samma sak igen?
10- 20 ggr får jag försöka sedan surrar det till som av ett relä som fladdrar någonstans innanför ratten sedan fungerar bilen helt ok till nästa morgon. OBS har bytt bränslepumpen i somras! Ljudet som kommer är så kort tid att det är omöjligt att hinna höra vad det är som låter!
Det skulle vara kul att höra om ni hittat felet. Funderar på att byta bränsle reläet imorgon!

MVH
TT

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]