Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haank
#244587
Hej hallå alla vänliga själar på jagrullar.
Har ett litet fel på min gamla volvo.
Avgasreningslampan är tänd. Undrar nu om det är något som brukar bli fel?
Lamdasond? Tätt nånstans?

Ja tips vore fint. Tror det funkar att plocka bort lampan också för besiktningens skull. Men man vill ju helst åtgärda det om det nu är nåt som är fel.

Vid 2500 så är avgasvärdena mycket bra. Vid tomgång kommer jag inte ihåg. Men tror de blev bra efter rengörning av spjället och de små hålen där i. Ojämn tomgång innan det. Nu är det ändå ganska stadig.

Det är nya stift i, nytt oljefilter, ny olja, nytt luftfilter.

Ja nåt mer man behöver skriva??
av *pettson*
#244590
haank skrev:Hej hallå alla vänliga själar på jagrullar.
Har ett litet fel på min gamla volvo.
Avgasreningslampan är tänd. Undrar nu om det är något som brukar bli fel?
Lamdasond? Tätt nånstans?

Ja tips vore fint. Tror det funkar att plocka bort lampan också för besiktningens skull. Men man vill ju helst åtgärda det om det nu är nåt som är fel.

Vid 2500 så är avgasvärdena mycket bra. Vid tomgång kommer jag inte ihåg. Men tror de blev bra efter rengörning av spjället och de små hålen där i. Ojämn tomgång innan det. Nu är det ändå ganska stadig.

Det är nya stift i, nytt oljefilter, ny olja, nytt luftfilter.

Ja nåt mer man behöver skriva??
Du äger en 855 -94, tyvärr går du ju inte in på vilken modell dock. Det finns 3 insprutnings system i dom, beroende just på modell.
MEN hursomhelst. Du har en panel under motorhuven, sitter vid spolarvätskepåfyllningen. Där kan du i blinkform läsa ur kod/koder. Hur det hela går till kan du söka på här i forumet så får du mera information om detta. En felkod ger inte alltid korrekt information om VAD som är fel, men det ger en fingervisning om vad som klagar, med felkodsinfon i bakhuvudet påbörjar man sen sökningen.
Att plocka bort lampan det gör bara fuskiskar.. det är beklagansvärt att folk ens tänker tanken.. :cry:
av haank
#244882
Tror inte bilen blir underkänd på denna årsmodell om lampan inte lyser när man sätter på tändingen.
Har läst ut felkoder kommer dock inte ihåg vilka felkoder jag hade. Var ingen av felkoderna som berättade presis var felet var. Kan läsa ut igen så kanske nån kan ge tips.

Det är en gle.
av *pettson*
#244941
haank skrev:Tror inte bilen blir underkänd på denna årsmodell om lampan inte lyser när man sätter på tändingen.
Har läst ut felkoder kommer dock inte ihåg vilka felkoder jag hade. Var ingen av felkoderna som berättade presis var felet var. Kan läsa ut igen så kanske nån kan ge tips.

Det är en gle.
Det gäller alla årsmodeller att lampan ska tändas vid tändning på och släckas vid start. Det finns inga undantag.
I övrigt finns det inga koder egentligen som till 100% kan peka ut ett fel. Men en kod kan ge en otroligt bra ledtråd, så se till att återkomma med koderna så ska vi försöka hjälpa till.
av haank
#245054
Här kommer mina felkoder
Sockel a2 Bränslesystem
4-4-2 Luftpupmsrelä signal saknas eller är felaktig.
Gick heller inte att radera

Sockel a3 ABS och antispinn system
1-4-1 Defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord efter fas
1-4-2 Defekt bromsljuskontakt, bruten krets efter kortslutning

141 gick att släcka men 142 borde ju inte ha nåt med avgasreningslampan att göra.
av *pettson*
#245087
haank skrev:Här kommer mina felkoder
Sockel a2 Bränslesystem
4-4-2 Luftpupmsrelä signal saknas eller är felaktig.
Gick heller inte att radera

Sockel a3 ABS och antispinn system
1-4-1 Defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord efter fas
1-4-2 Defekt bromsljuskontakt, bruten krets efter kortslutning

141 gick att släcka men 142 borde ju inte ha nåt med avgasreningslampan att göra.
Sockel A3 har inget med avgasrening att göra..

1-4-1 är vanligt. Antingen byt den eller så löder du om den invändigt. Dom spricker i anslutningarna. VAR NOGRANN med att du inte ersätter den med nånannan färg på spetsen av givaren.

1-4-2 är dags att byta bromsljuskontakten..

Sockel A2 däremot är den som styr motorlampan och den berättar ju i klartext att signal från luftpumpsreläet saknas eller är felaktig. Mera rakt på än så går inte att komma med en felkod? Du har alltså ingen avgasrening vid start av bilen.
Kontrollera reläet. Tjuvkoppla luftpumpen så att du får veta om den fungerar, fungerar det så köp ett nytt relä. Fungerar den inte så får du välja mellan att åtgärda genom att byta större delen av systemet eller att helt enkelt koppla bort alltihopa på rätt sätt så lampan håller sej släckt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#245090
Men felkoden ska gå att släcka. Den ska inte komma upp igen förrän nästa kallstart. Du kan alltså köra bilen varm och radera koden innan du besiktar för att köpa lite tid till att göra i ordning det riktigt.
Luftpumpen går bara en liten stund efter kallstart, och det är bara då styrenheten kan upptäcka felet.

Eller finns det fler koder? Har du inte läst ut alla (så den första kommer tillbaka) kan du inte radera koderna.
av haank
#245108
Sparkz tack för tipset men de gick inte.
Kan jämt lite snabbt repetera hur man släcker fel koder. Har ju gjort det tidigare för att nu igen se vilka som kommit tillbaks.
Först läser alla koder till den första kommer igen.
Håller då nere knappen ca 8 s
Släpper upp, då tänds den med fast sken.
Trycker igen i ca 6 sekunder.
Då ska de vara raderat om man trycker ca 1 s igen för att se om det finns några koder.

Eller hur var det nu igen?

Får kolla mer på det där med luftpumpen och dess relä imorn. Sitter reläna inne i bilen under instrumenteringen eller ute i motorrummet?
av Mackansglt
#247278
haank skrev:Sparkz tack för tipset men de gick inte.
Kan jämt lite snabbt repetera hur man släcker fel koder. Har ju gjort det tidigare för att nu igen se vilka som kommit tillbaks.
Först läser alla koder till den första kommer igen.
Håller då nere knappen ca 8 s
Släpper upp, då tänds den med fast sken.
Trycker igen i ca 6 sekunder.
Då ska de vara raderat om man trycker ca 1 s igen för att se om det finns några koder.

Eller hur var det nu igen?

Får kolla mer på det där med luftpumpen och dess relä imorn. Sitter reläna inne i bilen under instrumenteringen eller ute i motorrummet?
Luftpumpsrelät sitter under batteriet tillsammans med luftpumpen. Lättast att komma åt den är från vänster främre hjulhus.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]