Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anden78
Har en V70 -00 Glt Classic.
Hade tänkt jag skulle sköta o serva den själv i stället för att lämna den på verkstan hela tiden :-(O)

Vart köper man kontakten eller interfacet som man kopplar mellan bilen o Pcn?.
Hittar man diagnostikprogrammet här på internet? och iså fall hur vet man att det e rätt program? (Har fått konstaterat att min 00a e en mellanmodell innan nya karossen o kanske har ett specialprogram).

Är det svårt att läsa av felkoderna?

Tacksam för svar...

/Anden
av sssljo
Kollar till min egen, säjs att systemet heter Canbus och som du påstår är det något mellan program. Har inte hittat det raka svaret än men söker. Kommer att följa tråden.
av Anden78
Nu har jag googlat lite och hittat nåt som heter Vadis. Vad e detta för program? E det till att läsa felkoder?

/Andreas
Användarvisningsbild
av ketto
Anden78 skrev:Nu har jag googlat lite och hittat nåt som heter Vadis. Vad e detta för program? E det till att läsa felkoder?

/Andreas
Ett gammalt program som Volvo hade en gång tiden! Innehåller artikelnummer till alla delar till din bil t ex, va de nu du behöver t ex!
Finns diagnosprogram där oxå för att läsa felkoder, vilken läsare som funkar till din vet ja inte!
av patrik_82
...till vadis behövs en kabel med interface eller nått som heter vct2000 och går ej att få tag i om man inte vill hosta upp över 10000
av Anden78
ok.. meningslöst att ens ladda ned då :roll: . Skulle vilja ha ett prog man kan kolla sina felkoder.. Ingen som vet?
Har själv grunnat en hel del på det där och mitt intryck är att:
Det är blandade standarder på våra bilar, man gjorde en gradvis övergång delsystem för delsystem från gammal standard till ny under åren -99 till -01. Har själv testat Vol-FCR i en bärbar PC och den kunde läsa Immobilizer 2/3, VGLA, AW50-42, ECC men inte MOTRONIC 4.4, ABS, INSTRUMENTS. Vad gäller RTI, POWER SEAT LEFT & RIGHT, och ADD Heater 912-D vet jag inte om Vol-FCR kan läsa dem för de saknas på min bil. VCT2000 läser allt men går i praktiken inte att få tag i till rimlig peng. Funderar på att testa någon hårdvarubaserad läsare (typ Biltema, Kjell&Company, BSRs PPC eller liknande) för att se om man åtminstone kan läsa ut motor- och ABS-koderna. Det verkar vara lite trial-and-error för de aktuella årsmodellerna, vissa läsare fungerar i vissa bilar men inte andra, osv. Har även för mig att jag sett att någon fått en sådan här att fungera:
http://www.24.se/ShowProduct.aspx?prodid=693
men jag minns inte längre vilken årsmodell det var på hans bil.

Det vore verkligen kul om vi kunde hitta något som fungerar även på våra bilar av årsmodell -00.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]