Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WSAB
#244094
Dörrstoppet på vänster framdörr på min V70-00 (gamla modellen) knäpper som attan när man öppnar dörren.
Försökt smörja själva dörrstoppen men det blir inte bättre.

Nån som har nån ide' om vad som orsakar knäppandet?
av *pettson*
#244105
WSAB skrev:Dörrstoppet på vänster framdörr på min V70-00 (gamla modellen) knäpper som attan när man öppnar dörren.
Försökt smörja själva dörrstoppen men det blir inte bättre.

Nån som har nån ide' om vad som orsakar knäppandet?
Du har egentligen bara två alternativ.

*Dörrstoppen är defekt och måste bytas
*Dörrstolpen (A-stolpen) har spruckit i plåten vid infästningen till dörrstoppen och måste svetsas.
av birger24
#245347
Tackar för dom kanonbra länkerna på hur man fixar detta problemet.
Kollade nämligen på min V70 idag varför det smäller o låter i plåten på min bil.
Olyckligtvis så var det ju förstås det tråkigaste alternativet, sprucken plåt.
Så nu blir det till att svetsa eller att borra och dra i bult o muttrar.
av *pettson*
#245349
birger24 skrev:Tackar för dom kanonbra länkerna på hur man fixar detta problemet.
Kollade nämligen på min V70 idag varför det smäller o låter i plåten på min bil.
Olyckligtvis så var det ju förstås det tråkigaste alternativet, sprucken plåt.
Så nu blir det till att svetsa eller att borra och dra i bult o muttrar.
Om du vill ha det som en seriös permanent lösning så svetsar du. Alla har naturligtvis inte tillgång till en svets. Men då får man kanske söka efter någon som kan göra jobbet.

Ett tips iallafall för att förenkla hela saken. På dina gångjärn sitter det två torx skruvar. Om du gängar ut dom ordentligt så kan du efter att ha lossat stoppen och efter att ha lossat kabelskarven på dörrstolpen helt enkelt stänga till dörren lite grand ( du ser hur mycket om du kikar på gångjärnen) och sen helt sonika haka av hela dörren bara som man gör med en dörr hemma i huset. På så sätt ändrar du inga som helst inställningar för gångjärnen osv.
När du är klar med slip och lack på stolpen så hakar du bara på dörren, drar åt torxen och sen monterar du stoppen och kablaget. :-)-)
av birger24
#245648
Tack för tipset om hur man lättast hakar av dörren.
Nu blir det till att söka efter nån man känner som har en svets.
av patrix
#245753
birger24 skrev:Tack för tipset om hur man lättast hakar av dörren.
Nu blir det till att söka efter nån man känner som har en svets.
Se till att den som svetsar är försiktig bara. Det går kablar i dörrstolpen som kan smälta. Jag har svårt att se varför borrning och muttrar skulle vara en sämre lösning och man slipper risken att elda upp något.
av patcat
#245830
Hur byter man dörrstoppen? Är det svårt? Jag har nämligen en defekt dörrstop vilket gör att dörren inte "fastnar" i ngt läge när den är öppen. Var kan man få tag i nya dörrstoppar? Gäller en V70-97.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]