Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henke850
Jag har en 850se 97:a i perfekt skick. Jag har inte sett en enda rostprick på karossen men tänkte ändå man kunde se över den noggrannare och kanske gå lös med rostskyddsmedel på vårkanten. Var kommer rosten vanligtvis? Jag har sett en och annan 855 med rostiga bakluckor men jag har en sedanmodell.

Och jag lyckas få ner förbrukningen till 0,9 blandad snålkörning (eco driving på hög nivå alltså). Är det normalt eller går det att få ner den lite till? Den är välservad.
Användarvisningsbild
av ketto
vanliga ställen är just bakluckan, kanten som går ner mot stötfångaren! Innanför bakdörrarna ner mot sidotröskeln är ett vanlig ställe de oxå, bakre skärmkanter
Användarvisningsbild
av Henke850
ketto skrev:vanliga ställen är just bakluckan, kanten som går ner mot stötfångaren! Innanför bakdörrarna ner mot sidotröskeln är ett vanlig ställe de oxå, bakre skärmkanter
Standardställen kan man säga. Då vet jag, tack för svaret. :)
av Tompa R
0,9 blandad körnig e väll helt okej. Jag körde 52mil för en månad sen från småland till värmland på 0,74 me vinterdäck och fullpackad bil. Hadde en snittfart på 78km/h. Körde 5, 10 km över tillåten hastighet, och blev väldigt förvånad över att det verkligen går att köra snålt om man bara tänker sig för.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bättra stenskotten fram på huven, men det vet du väl... på äldre 850 ser man ofta att det börjar krypa fram bakom listerna på dörrarna, kanske är idé att ta loss dem och tvätta och lägga lite tunt rostskydd innanför. På min börjar det komma innanför listerna i övre hörnen på vindrutan.
av Mikael G
Ett tips är att plocka av plasttrösklarna, brukar inte se kul ut alls där under efter några år. Där kan rosten gotta sig ostört länge innan det syns nåt utifrån.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]