Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ssstbb
Jag har bytt toplockspackning och innan det gick det en del kylvätska genom katten, se annan tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=35073

Nu, efter ca 100 mil kommer fortfarande koden Catalytic converter efficiency efter mellan 2 och 15 mils körning.
Den skötte sig lördag-söndag, då vi åkte ca 10-15 mil vardera dagen, men på våra normala sträckor 2-40km kommer den minst en gång per dag.

Jag har låst på och har hyfsad koll på vad koden innebär, men finns det något annat man borde kolla innan man byter katten?
Tänker t.ex på luftpump och sådana saker. Tror att den går, redan innan felsökning, för något börjar brumma när man startat, efter ett par sekunder och det är inte ac-kompressorn.
Några slangar kan ju fortfarande vara vajsing éfter att jag rivit i motorrummet.

Tobias
av *pettson*
ssstbb skrev:Jag har bytt toplockspackning och innan det gick det en del kylvätska genom katten, se annan tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=35073

Nu, efter ca 100 mil kommer fortfarande koden Catalytic converter efficiency efter mellan 2 och 15 mils körning.
Den skötte sig lördag-söndag, då vi åkte ca 10-15 mil vardera dagen, men på våra normala sträckor 2-40km kommer den minst en gång per dag.

Jag har låst på och har hyfsad koll på vad koden innebär, men finns det något annat man borde kolla innan man byter katten?
Tänker t.ex på luftpump och sådana saker. Tror att den går, redan innan felsökning, för något börjar brumma när man startat, efter ett par sekunder och det är inte ac-kompressorn.
Några slangar kan ju fortfarande vara vajsing éfter att jag rivit i motorrummet.

Tobias
Troligen är kissen trött. Det verkar av det du berättar som att den har svårt att komma upp i temp. Så när du långkörde så klarade du dej utan problem för att du fick upp tempen och kunde hålla den uppe. Och en av sakerna som händer när katalysatorn börjar bli trött är just att den kräver högre och högre temp för att rena.
av sssljo
Tror som tidigare talare att katten kan ha gjort sitt. Alternativt som jag har upplevt på tidigare lastvagnar och du själv nästan gissar, kan det vara något på slangsidan? Kan få både det ena och andra att se en smula underligt ut.
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]