Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sussis
Har en 850 kombi -93 vet inte vad det är för motor i den. Fått problem för några veckor sedan, när jag startade den så dog den bara o sen fick jag inte igång den. När jag försökte få igång den, så "slirade" det bara i startmotorn, men sedan när jag provade nästa dag så "svarade den lite" än om väldigt långsamt (har konstaterat att jag måste köpa nytt batteri iaf) Nu har jag fått dragit igång den o den gick hur fint som helst, körde ca 1km o jag stannade o prov starta den o det gick hur fint som helst. Men så stod den ca en halvtimme o jag åkte iväg med den o då dog bilen efter ett par hundra meter!!När jag provade starta så var den "pigg" men slog fast, gjorde om och samma procedur. Så då var det bara att dra igång den igen. På morgonen startade den hur fint som helst o jag hade den på tomgång, men den visade att den hade varit mycket, mycket sur...Provade slå av och den startade lika fint igen som förra gången, hade den åter på tomgång, men så stannade den o jag fick inte igång den....HJÄLP! Vad är det med bilen,varför blir den så sur!? :-O) vore tacksam :D om någon har nån aning vad detta beror på!?
/Sussi
av *pettson*
Vi kan väl göra det jätte enkelt för dej? Om du inte vet vad du har för motor? Kan du inte läsa på regbeviset, eller besiktningspappret eller på bagageluckan om vilken MODELL du kör? Så kan vi lättare hjälpa dej? Det finns 3 olika insprutningsystem på 850 serien. Dom sitter på 3 olika modeller. Det är inte lätt att felsöka om man inte vet just motormodellen.
Vad jag däremot kan göra tillfälligt är att be dej gå in på min hemsida och kika på hur man ser över bränslereläet, om det finns några spruckna lödningar i det. Det är nämligen en anledning till att bilen kan bete sej så som din gör (på samtliga modeller).
av Sussis
855-512 GLE Ska jag börja med att kolla om det är reläet eller finns d annat som kan tänkas..? Har inte så mycket verktyg, dom behöll exet...Hoppas få tag i verktyg idag, så man får till eländet :D
Å jag tackar så mycket för din hjälp!
av Sussis
var hittar man huvudreläet? Och vad gör man åt det om det är fel på det? För att återgå till bränslereläet, hur i allsin dar kan man se om det är sprickor i lödningarna!? Sitter med det just nu och försöker se om det är nått galet med dom små söta prickarna allt efter pettsons förklaring, förresten mycket bra förklaringar, sånt ser man gärna mer av, då man är en liten gröngöling på detta med bilfixerier :mrgreen:
Jag kan naturligtvis inte se några fel på dessa, tips på hur d ska se ut/alt. trasiga...
av *pettson*
En bra lödning är blank och fin, komponentbenet man lött fast sitter där som toppen på en pyramid utan störningar i blankheten.
En sprucken lödning kan se ut som en sån fin blank lödning dock med en tunn hårfin spricka runtom. Eller så är det en stor spricka och det är rejält bränt.
Samtliga lödningar jag pekar på där på sista bilden är faktiskt spruckna. OM du är osäker och ändå vill prova så kan du kanske prata med nån bekant som har lödkunskaper? Låt honom eller henne löda dom punkterna jag visar med linjerna om inte heller lödaren ser någonting.
av Sussis
ok suttit o glott på dessa prickar ett bra tag.. hehe.. när ögonen vande sig lite att stirra frenetiskt på dessa små tingestar, så de enda jag såg skillnaden på var de två stora blafforna som satt på varsin sida av en avlång grej, d var som nertryckta o såg ut som att toppen hade smält, men d var en liten bulle ovanpå, d var d enda som var lite annorlunda än de små som hade en snygg touch av en smal topp ovanpå...
En annan grej jag funderade på är hur är det om det kommer skit i spridarna? Kan bilen tjorva likt som den gör om det är det felet?
av *pettson*
Först av allt kan vi väl fundera på sannolikheten att 5 spridare blir fulla med skit samtidigt?
det faller ju direkt så då får vi tänka på bränslefiltret då. När byttes det senast?
Hursomhelst.. om du inte kan avgöra, gör så att du fotar kretskortet så bra du kan då? Skicka mej bilden så ska jag se om jag kan peka ut nåt misstänkt?
av Lasse81
Jag tyckte det var enklare att ställa in kameran i makro-läge och fota. Då såg man sprickorna och hur stora dom var!
av Sussis
har en skit kass kamera o tvivlar på att det kommer att synas något...Men ska ge det ett försök, ikväll eller i morgon. Är något som gjordes förra vintern men är osäker på vad :) Har lite dålig koll på detta, är ju så när man inte gjort saker själv..Så jag vet inte om bränslefiltret är bytt, men värt att kolla. Kan berätta lite hur den beteer sig nu, för nu startar den oklanderligt varje gång jag har testat, men när den blir varm så orkar den inte mer o stannar, sen får jag inte igång den direkt efter det. Ska testa igen på en stund o se om den startar efter en kort tid, har ju bara testat när det har gått en längre tid.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]