Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ahr
Har kört på v-power ett tag i min S70 GLT.
Har inte märkt någon prestandaförbättring, den drar mer soppa än på 95, samt att den inte går upp i temp lika fort.
Någon som varit med om samma sak?
av PDK
Ahr skrev:Har kört på v-power ett tag i min S70 GLT.
Har inte märkt någon prestandaförbättring, den drar mer soppa än på 95, samt att den inte går upp i temp lika fort.
Någon som varit med om samma sak?
Man märker nog bara av en förbättring om man har riktigt med krut i motorn sen tidigare plus att man chippat bilen. då kan du få någon hk mer? Med tanke på oktantalet.
Men mesta dels tycker jag det är bensin som bensin.

Fast min far kör det i sin turbobil, dock ej volvo, han säger att han fått ner förbrukningen 0,2l/milen. Kanske snålkör han mer med den bensinen i tanken också. :-)-)
En S70GLT har egentligen ingen nytta alls av V-power. Åker du däremot en trimmad S70T5 eller liknande så uppkommer en del fördelar då V-power gör att bensinen inte spikar lika lätt vid högt laddtryck.

En vanlig missuppfattning är att 98 oktan eller V-power innehåller mer energi än 95 men detta är helt fel. Högre oktan ger större motståndskraft mot spikningar och man kan därmed använda högre laddtryck. Det är detta som ger en effektfördel, inte energin i bränslet.
Kan väl vara att så att man uppfattar bränslet som att den levererar mer kraft, men den biten är ju försumbar. Tror att att det är under 1%. Har inte hittat tråd i forumet än men sökt. Tror att min gammle far tankade högre oktan för att motorn skulle knacka mindre i sin 1303 big. Men den pajade i allafall. Jag tror inte att man skall tanka den i en vanlig bil för att vinna nånting ekonomiskt. Däremot om du sitter på en riktigt "föstärkt" bil så kan man ju ta ill den. Men finns det inte nåt som heter oktan booster eller liknande om du vill stärka på bränslet?
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]